Economic Policy Instruments: Taxes and Fees

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

Abstract

Økonomiske instrumenter begrundes med behovet for politiske indgreb, der muliggør internaliseringen af omkostningerne ved de miljøpåvirkninger, produktion and levevis afstedkommer, således at hensyntagen til miljøet bliver en del af virksomheders og husholdningers omkostninger og dermed en tilskyndelse til at undgå eller dog minimere den negative miljøkonsekvens af ens aktiviteter. Der er en central skelnen mellem forbrugsafgifter, der alene dækker de konstaterbare omkostninger, der er forbundet med at håndtere bestemte miljøpåvirkinger, - fx. vandlafledningsagifterne, der bestemmes af det, håndteringen og rensningen af spildevandet og den efterfølgende slamhåndtering faktisk koster. Forbrugsafgifter skal 'hvile i sig selv' og myndihederne må ikke skabe overskud og dermed skattesurrogater gennem forbrugsafgifter.

Miljøskatterne derimod bærer betegnelsen skat og skal være tilvejebragt i overenesstemmelse med et givet lands forfatning og dens bestemmelser om vedtagelse af skattelovgivning. For liberal, neoklassisk økonomisk teori frembyder miljøskatter det særlige problem, at deres 'korrekte' højde er meget svær teoretisk at håndtere. For den mere praktiske betragtning er skattens omfang et sprøgsmål om, hvor meget der skal til for at den tilsigtede virkning begynder at tegne sig. Afgrænsningen af miljøskatterne overfor andre skatter volder vanskeligheder, der har en poltitisk - taktisk baggrund. Det har betydet, at bil og brændstofbeskatningen kaldes en miljøskat og udgør omkring 90% af den samlede 'grønne' skat. Det vil givet ændre sig i et vist omfang i og med planerne om at få en mere klar miljøprofil på transportsektoren.

Et mere radikalt bud på nødvendigheden af denne udvikling ligger i Wuppertalinstitutets og Prof. Weizäkers ideer om en 'økologisk skattereform', der grundlæggende bygger på ideen om at flytte al skattebetaling væk fra person / private til en skat på resourceanveldelsen eller 'trækket' på naturen.

Translated title of the contributionØkonomiske Politikinstrumenter: Skatter og forbrugsafgifter
LanguageEnglish
Title of host publicationEnvironmental Policy : Legal and economic Instruments
EditorsLars Rydèn
Number of pages12
Volume1
Place of PublicationUppsala
PublisherBaltic University Press
Date2007
Pages137-149
ISBN (Print)91-975526-0-7, 91-975526-0-8
Publication statusPublished - 2007
SeriesEnvironmental Management
Volume1

Keywords

  • Economic Policy Instruments

Cite this

Klemmensen, B. (2007). Economic Policy Instruments: Taxes and Fees. In L. Rydèn (Ed.), Environmental Policy: Legal and economic Instruments (Vol. 1, pp. 137-149). Uppsala: Baltic University Press. Environmental Management, Vol.. 1
Klemmensen, Børge. / Economic Policy Instruments : Taxes and Fees. Environmental Policy: Legal and economic Instruments. editor / Lars Rydèn. Vol. 1 Uppsala : Baltic University Press, 2007. pp. 137-149 (Environmental Management, Vol. 1).
@inbook{79726b10f0c811dda540000ea68e967b,
title = "Economic Policy Instruments: Taxes and Fees",
abstract = "{\O}konomiske instrumenter begrundes med behovet for politiske indgreb, der muligg{\o}r internaliseringen af omkostningerne ved de milj{\o}p{\aa}virkninger, produktion and levevis afstedkommer, s{\aa}ledes at hensyntagen til milj{\o}et bliver en del af virksomheders og husholdningers omkostninger og dermed en tilskyndelse til at undg{\aa} eller dog minimere den negative milj{\o}konsekvens af ens aktiviteter. Der er en central skelnen mellem forbrugsafgifter, der alene d{\ae}kker de konstaterbare omkostninger, der er forbundet med at h{\aa}ndtere bestemte milj{\o}p{\aa}virkinger, - fx. vandlafledningsagifterne, der bestemmes af det, h{\aa}ndteringen og rensningen af spildevandet og den efterf{\o}lgende slamh{\aa}ndtering faktisk koster. Forbrugsafgifter skal 'hvile i sig selv' og myndihederne m{\aa} ikke skabe overskud og dermed skattesurrogater gennem forbrugsafgifter.Milj{\o}skatterne derimod b{\ae}rer betegnelsen skat og skal v{\ae}re tilvejebragt i overenesstemmelse med et givet lands forfatning og dens bestemmelser om vedtagelse af skattelovgivning. For liberal, neoklassisk {\o}konomisk teori frembyder milj{\o}skatter det s{\ae}rlige problem, at deres 'korrekte' h{\o}jde er meget sv{\ae}r teoretisk at h{\aa}ndtere. For den mere praktiske betragtning er skattens omfang et spr{\o}gsm{\aa}l om, hvor meget der skal til for at den tilsigtede virkning begynder at tegne sig. Afgr{\ae}nsningen af milj{\o}skatterne overfor andre skatter volder vanskeligheder, der har en poltitisk - taktisk baggrund. Det har betydet, at bil og br{\ae}ndstofbeskatningen kaldes en milj{\o}skat og udg{\o}r omkring 90{\%} af den samlede 'gr{\o}nne' skat. Det vil givet {\ae}ndre sig i et vist omfang i og med planerne om at f{\aa} en mere klar milj{\o}profil p{\aa} transportsektoren.Et mere radikalt bud p{\aa} n{\o}dvendigheden af denne udvikling ligger i Wuppertalinstitutets og Prof. Weiz{\"a}kers ideer om en '{\o}kologisk skattereform', der grundl{\ae}ggende bygger p{\aa} ideen om at flytte al skattebetaling v{\ae}k fra person / private til en skat p{\aa} resourceanveldelsen eller 'tr{\ae}kket' p{\aa} naturen.",
keywords = "Mil{\o}skat og forbrugsafgifter, Economic Policy Instruments",
author = "B{\o}rge Klemmensen",
year = "2007",
language = "English",
isbn = "91-975526-0-7",
volume = "1",
pages = "137--149",
editor = "Lars Ryd{\`e}n",
booktitle = "Environmental Policy",
publisher = "Baltic University Press",

}

Klemmensen, B 2007, Economic Policy Instruments: Taxes and Fees. in L Rydèn (ed.), Environmental Policy: Legal and economic Instruments. vol. 1, Baltic University Press, Uppsala, Environmental Management, vol. 1, pp. 137-149.

Economic Policy Instruments : Taxes and Fees. / Klemmensen, Børge.

Environmental Policy: Legal and economic Instruments. ed. / Lars Rydèn. Vol. 1 Uppsala : Baltic University Press, 2007. p. 137-149.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

TY - CHAP

T1 - Economic Policy Instruments

T2 - Taxes and Fees

AU - Klemmensen, Børge

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Økonomiske instrumenter begrundes med behovet for politiske indgreb, der muliggør internaliseringen af omkostningerne ved de miljøpåvirkninger, produktion and levevis afstedkommer, således at hensyntagen til miljøet bliver en del af virksomheders og husholdningers omkostninger og dermed en tilskyndelse til at undgå eller dog minimere den negative miljøkonsekvens af ens aktiviteter. Der er en central skelnen mellem forbrugsafgifter, der alene dækker de konstaterbare omkostninger, der er forbundet med at håndtere bestemte miljøpåvirkinger, - fx. vandlafledningsagifterne, der bestemmes af det, håndteringen og rensningen af spildevandet og den efterfølgende slamhåndtering faktisk koster. Forbrugsafgifter skal 'hvile i sig selv' og myndihederne må ikke skabe overskud og dermed skattesurrogater gennem forbrugsafgifter.Miljøskatterne derimod bærer betegnelsen skat og skal være tilvejebragt i overenesstemmelse med et givet lands forfatning og dens bestemmelser om vedtagelse af skattelovgivning. For liberal, neoklassisk økonomisk teori frembyder miljøskatter det særlige problem, at deres 'korrekte' højde er meget svær teoretisk at håndtere. For den mere praktiske betragtning er skattens omfang et sprøgsmål om, hvor meget der skal til for at den tilsigtede virkning begynder at tegne sig. Afgrænsningen af miljøskatterne overfor andre skatter volder vanskeligheder, der har en poltitisk - taktisk baggrund. Det har betydet, at bil og brændstofbeskatningen kaldes en miljøskat og udgør omkring 90% af den samlede 'grønne' skat. Det vil givet ændre sig i et vist omfang i og med planerne om at få en mere klar miljøprofil på transportsektoren.Et mere radikalt bud på nødvendigheden af denne udvikling ligger i Wuppertalinstitutets og Prof. Weizäkers ideer om en 'økologisk skattereform', der grundlæggende bygger på ideen om at flytte al skattebetaling væk fra person / private til en skat på resourceanveldelsen eller 'trækket' på naturen.

AB - Økonomiske instrumenter begrundes med behovet for politiske indgreb, der muliggør internaliseringen af omkostningerne ved de miljøpåvirkninger, produktion and levevis afstedkommer, således at hensyntagen til miljøet bliver en del af virksomheders og husholdningers omkostninger og dermed en tilskyndelse til at undgå eller dog minimere den negative miljøkonsekvens af ens aktiviteter. Der er en central skelnen mellem forbrugsafgifter, der alene dækker de konstaterbare omkostninger, der er forbundet med at håndtere bestemte miljøpåvirkinger, - fx. vandlafledningsagifterne, der bestemmes af det, håndteringen og rensningen af spildevandet og den efterfølgende slamhåndtering faktisk koster. Forbrugsafgifter skal 'hvile i sig selv' og myndihederne må ikke skabe overskud og dermed skattesurrogater gennem forbrugsafgifter.Miljøskatterne derimod bærer betegnelsen skat og skal være tilvejebragt i overenesstemmelse med et givet lands forfatning og dens bestemmelser om vedtagelse af skattelovgivning. For liberal, neoklassisk økonomisk teori frembyder miljøskatter det særlige problem, at deres 'korrekte' højde er meget svær teoretisk at håndtere. For den mere praktiske betragtning er skattens omfang et sprøgsmål om, hvor meget der skal til for at den tilsigtede virkning begynder at tegne sig. Afgrænsningen af miljøskatterne overfor andre skatter volder vanskeligheder, der har en poltitisk - taktisk baggrund. Det har betydet, at bil og brændstofbeskatningen kaldes en miljøskat og udgør omkring 90% af den samlede 'grønne' skat. Det vil givet ændre sig i et vist omfang i og med planerne om at få en mere klar miljøprofil på transportsektoren.Et mere radikalt bud på nødvendigheden af denne udvikling ligger i Wuppertalinstitutets og Prof. Weizäkers ideer om en 'økologisk skattereform', der grundlæggende bygger på ideen om at flytte al skattebetaling væk fra person / private til en skat på resourceanveldelsen eller 'trækket' på naturen.

KW - Miløskat og forbrugsafgifter

KW - Economic Policy Instruments

M3 - Book chapter

SN - 91-975526-0-7

SN - 91-975526-0-8

VL - 1

SP - 137

EP - 149

BT - Environmental Policy

A2 - Rydèn, Lars

PB - Baltic University Press

CY - Uppsala

ER -

Klemmensen B. Economic Policy Instruments: Taxes and Fees. In Rydèn L, editor, Environmental Policy: Legal and economic Instruments. Vol. 1. Uppsala: Baltic University Press. 2007. p. 137-149. (Environmental Management, Vol. 1).