Ændrede relationer mellem hjem og institution: Forældresamarbejdets form og indhold

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kapitlet viser, at når daginstitutioner beskrives som servicetilbud, der skal styrke børnenes kompetenceudvikling, kan det forstærke forældres tendens til at sætte lighed mellem kvalitet og synlige (skolastiske) aktiviteter i daginstitutionerne. Samtidig viser kapitlet, at forældre i dagligdagen har en række andre forventninger til samarbejdet med personalet i daginstitutionerne. Det daglige samarbejde drejer sig ofte om basale opdragelsesmæssige opgaver. Her er det afgørende for barnets udvikling, at der etableres et samspil mellem disse og udveksling af forskellige perspektiver og viden om barnet. Dette samspil har imidlertid meget vanskelige vilkår i institutionshverdagen.
    Original languageDanish
    Title of host publicationKampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
    EditorsJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
    Number of pages18
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherFrydenlund Academic
    Publication date2014
    Pages165-183
    Chapter7
    ISBN (Print)978-87-7118-322-1
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this