Udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer

    Project: Research

    Project Details

    Description

    Udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer



    Projektbeskrivelse



    Nyliberale styringsformer har som konsekvens, at pædagogfagligheden underlægges krav om ”produktivitet” og ”service”. Det underminerer arbejdets kvalitet, både forstået som pædagogisk arbejde og som pædagogernes arbejde. Det er projektets tese, at pædagogfagligheden i sin kerne har en social kvalitet, der rækker ud over reproduktion af den pædagogiske institutionshverdag. Den er orienteret mod at skabe sammenhæng i hverdagslivet – for børnene, forældrene og for pædagogerne selv. Projektet fokuserer på: 1. Hvordan de aktuelle politik- og styringsformer virker ind på pædagogernes arbejde. 2. Pædagogers, lederes, forældres og børns forslag til en institutionspraksis baseret på en udvikling af pædagogfaglighedens sociale kvalitet. Analyser af læreprocesser i pædagogers arbejde vil skabe ny viden om, hvordan pædagogers faglighed kan bidrage til nye perspektiver på sammenhænge mellem pædagogik, politik, økonomi og forvaltning.
    Acronym(Faglighedsprojektet)
    StatusFinished
    Effective start/end date01/08/200831/12/2011

    Research Output

    Daginstitutionen til hverdag: den upåagtede faglighed

    Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 30 Jan 2013, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 148 p.

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    Den gode vuggestue og den upåagtede faglighed

    Ahrenkiel, A. & Nielsen, B. S., 18 Mar 2013, Den gode vuggestue. Stechmann, B. (ed.). FOA: FOA, p. 20-21 2 p.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

    Faglighed og interessevaretagelse i velfærdsarbejde: - med daginstitutioner som eksempel

    Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., Mar 2011, In : Tidsskrift for Arbejdsliv. 13, 1, p. 31-46 16 p.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Professional Knowledge and Everyday Practice

    Schmidt, C., 7 Sep 2011. 10 p.

    Research output: Contribution to conferencePaperResearch

    File