Project Details
Description
Omsorg betyder at kere sig for et andet menneske, og der er bred enighed om, at 0-6 årige børns frugtbare omsorgserfaringer er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Orienteringen mod omsorgsopgaver udgør da også kernen i pædagogers fagidentitet og der er generel accept af, at dagtilbud tjener et dobbelt formål: at drage omsorg for barnet her og nu samt at drage omsorg for barnets dannelse og udvikling. Ikke desto mindre viser en aktuel kvalitetsrapport, at personalet på 43 % af vuggestuerne i undersøgelsen ’sjældent’ eller kun ’af og til’ er sensitivt, dvs. ”opmærksomt på barnets kropslige og sproglige kommunikation om dets behov, oplevelser, intentioner og følelser og på, hvordan barnet har det” [s. 73]. Set i lyset af en stigende tendens til mistrivsel blandt børn og unge, er dette resultat bekymrende. Det tyder på, at omsorgen er under pres, og at børns trivsel og udvikling er berørt heraf. Til trods for at omsorg udgør en central værdi i danske dagtilbud, er omsorg således også en gordisk knude, som det kan være vanskeligt at skabe rum for og få sat på den pædagogiske dagsorden. På den baggrund er formålet med projektet, at forskere sammen med pædagogstuderende, pædagoger, medhjælpere og ledere skaber ny teoretisk og empirisk baseret viden, der kan kvalificere pædagogisk omsorg.
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/08/2024 → 31/07/2027 |
UN Sustainable Development Goals
In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):
Press/Media
-
Nyt forskningsprojekt: Hvordan styrker vi omsorgen for børn i dagtilbud?
23/05/2024
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media