Project Details

Description

Normkritisk pædagogik er et af de nyeste skud på stammen til at adressere og modvirke ulighed i daginstitutioner (Björkman et al., 2021; Clarup et al., 2020). Men det hviler på et delvist underteoretiseret grundlag (Canger & Padovan-Özdemir, 2024), hvilket ser ud til at udgøre en barriere for, at normkritisk pædagogisk praksis kan lykkes med at skabe reel ligestilling (Padovan-Özdemir, 2024).
Normkritisk pædagogik har hidtil været funderet i dels en Freireansk frigørelsestænkning, feministisk intersektionalitetsteori samt en poststrukturalistisk queerteori (Bromseth, 2010; Taguchi, 2011). Dette uden eksplicit at tematisere den grundlæggende uoverensstemmelse mellem den universalisme, som moderne forandringsteorier implicerer og det opgør hermed, som postmoderne teorier er funderet i (Padovan-Özdemir, 2024).
Projektets ambition er derfor at undersøge, hvilke forskelligartede teoretiske funderinger og forandringsforståelser, der findes i den eksisterende, pædagogiske normkritik, og hvorledes disse teoretisk kan elaboreres, så den pædagogiske normkritiks ligestillingsmæssige forandringshorisont kvalificeres og tydeliggøres.

Short titlePædagogisk normkritiks forandringshorisonter
StatusActive
Effective start/end date01/02/202531/12/2027

UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 5 - Gender Equality