Project Details
Description
Normkritisk pædagogik er et af de nyeste skud på stammen til at adressere og modvirke ulighed i daginstitutioner (Björkman et al., 2021; Clarup et al., 2020). Men det hviler på et delvist underteoretiseret grundlag (Canger & Padovan-Özdemir, 2024), hvilket ser ud til at udgøre en barriere for, at normkritisk pædagogisk praksis kan lykkes med at skabe reel ligestilling (Padovan-Özdemir, 2024).
Normkritisk pædagogik har hidtil været funderet i dels en Freireansk frigørelsestænkning, feministisk intersektionalitetsteori samt en poststrukturalistisk queerteori (Bromseth, 2010; Taguchi, 2011). Dette uden eksplicit at tematisere den grundlæggende uoverensstemmelse mellem den universalisme, som moderne forandringsteorier implicerer og det opgør hermed, som postmoderne teorier er funderet i (Padovan-Özdemir, 2024).
Projektets ambition er derfor at undersøge, hvilke forskelligartede teoretiske funderinger og forandringsforståelser, der findes i den eksisterende, pædagogiske normkritik, og hvorledes disse teoretisk kan elaboreres, så den pædagogiske normkritiks ligestillingsmæssige forandringshorisont kvalificeres og tydeliggøres.
Normkritisk pædagogik har hidtil været funderet i dels en Freireansk frigørelsestænkning, feministisk intersektionalitetsteori samt en poststrukturalistisk queerteori (Bromseth, 2010; Taguchi, 2011). Dette uden eksplicit at tematisere den grundlæggende uoverensstemmelse mellem den universalisme, som moderne forandringsteorier implicerer og det opgør hermed, som postmoderne teorier er funderet i (Padovan-Özdemir, 2024).
Projektets ambition er derfor at undersøge, hvilke forskelligartede teoretiske funderinger og forandringsforståelser, der findes i den eksisterende, pædagogiske normkritik, og hvorledes disse teoretisk kan elaboreres, så den pædagogiske normkritiks ligestillingsmæssige forandringshorisont kvalificeres og tydeliggøres.
Short title | Pædagogisk normkritiks forandringshorisonter |
---|---|
Status | Active |
Effective start/end date | 01/02/2025 → 31/12/2027 |
UN Sustainable Development Goals
In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):