Hvordan føles forskel? Emotionalitet i ulige køns- og etnicitetsnormer

Project: Research

Project Details

Description

Diskussioner om køn og etnicitet har længe haft relevans for pædagoger, ledere, forældre og beslutningstagere på dagtilbudsområdet. Forskning har dokumenteret, hvordan majoritetens normer (heteroseksuel hvid middelklasse) i danske børnehaver tages for givet og bliver usynlige. På trods af lovgivning og værdier, der fremmer lighed og inklusion, betyder denne usynlighed, at nogle børn oplever marginalisering, stigmatisering og diskrimination i en tidlig alder. I den nuværende forskning i køn og etnicitet i institutionelle sammenhænge er begrebet emotionalitet enten fraværende eller indgår begrænset. Emotionalitet omhandler den følelsesmæssige oplevelse af sociale forskelle, og derfor er emotionalitet afgørende for vores viden og forståelse af, hvad forskelle betyder, og hvordan de opleves af børn og voksne i daginstitutioner.

Dette forskningsprojekt ønsker, med afsæt i empirisk materiale fra tidligere daginstitutionsprojekter, at udvikle et teori- og begrebsapparat, der kan indfange emotionalitet. På den måde gør projektet det muligt at skabe viden og forståelse for, hvordan børn og voksne føler køns- og etnisk ulighed i daginstitutioner. Ved at tage udgangspunkt i empiriske studier om køns- og etnicitetsmæssige forskelle, udvikler projektet et emotionalitetsbegreb, som er egnet til fremtidige studier af (u)lighed i daginstitutioners hverdagsliv.

Dette forskningsprojekt er et delprojekt under temaet: Emotionalitet som potentiel fælles rigdom i pædagogers og børns daginstitutionsliv: En kvalificering af æstetiske, normative og naturrelaterede aspekter af emotionel gensidighed i daginstitutionslivet.
Short titleFølelsen af forskel
StatusActive
Effective start/end date01/02/202331/01/2025

Funding

  • Center for daginstituionsforskning: €64,401.00

UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 5 - Gender Equality
  • SDG 10 - Reduced Inequalities