Faglighed og skriftlighed- Writing to learn, learning to write

  • Jakobsen, Karen Sonne (Project participant)
  • Krogh, Ellen (Project manager)
  • Christensen, Torben Spanget (Project participant)
  • Hobel, Peter (Project participant)
  • Frydensbjerg Elf, Nikolaj (Project participant)
  • Togeby, Ole (Project participant)
  • Bonderup Dohn, Niels (Project participant)
  • Lindenskov, Lena (Project participant)
  • M. Iversen, Steffen (Project participant)
  • Piekut, Anke (Project participant)

    Project: Research

    Project Details

    Description

    Skrivning er en nøglekompetence i dagens samfund. En vigtig baggrund herfor er den teknologiske udvikling i kommunikationsmedierne som grundlæggende har ændret skriftlighedens karakter og praksisformer, og som har øget skriftlighedens udbredelse og betydning dramatisk. Der mangler systematisk viden om hvad dette betyder for den enkelte i et læringsbiografisk perspektiv, og hvordan udfordringen håndteres i fag og uddannelser. Formålet med projekt Writing to learn, learning to write er at belyse disse spørgsmål gennem en kvalitativ undersøgelse af skriftbrug i gymnasiale uddannelser hvor studier med et longitudinalt elevperspektiv forbindes med tværgående studier i centrale fag og faglige samspil. Målet er at skabe viden om hvordan elever lærer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og ad hvilke veje de udvikler skrivekompetencer gennem gymnasieuddannelsen. Projektet er den første større danske skriveforskningsindsats, og organisatorisk er det målet at etablere et skriveforskningsmiljø på internationalt niveau med nationalt ansvar.
    AcronymFoS
    StatusFinished
    Effective start/end date01/09/201001/09/2014

    Collaborative partners

    • Roskilde University (lead)
    • Aarhus University (Project partner)
    • University of Southern Denmark (Project partner)