Promoting inquiry in Mathematics and science education across Europe - PRIMAS

  • Kjeldsen, Tinne Hoff, (Project participant)
  • Blomhøj, Morten (Project participant)
  • Niss, Martin (Project participant)
  • Aguilar, Mario Sánchez, (Project participant)

Project: Research

Description

Det overordnede mål med PRIMAS er, at støtte lærere i matematik og naturfagene med at (videre)udvikle en undersøgelsesbaseret (inquiry-based) undervisningskultur i deres klasseværelser. Begrebet inquiry-based er bredt og indbefatter det, der normalt forstås ved undersøgende arbejdsformer, induktive forløb, projektarbejde og problembaseret læring. PRIMAS omfatter folkeskolen, gymnasiet, HF og HTX.

Tilgangen i PRIMAS er baseret på overvejelser over, hvordan elever kan konstruere og bruge naturvidenskabelig og matematisk viden og begreber, samt hvordan lærere kan støttes i arbejdet med eleverne, så disse udvikler væsentlige matematiske og naturvidenskabelige procesfærdigheder ved meningsfulde aktiviteter indenfor og udenfor klasseværelset. PRIMAS fokuserer på udvikling af undervisningskulturer, som kan bidrage til, at eleverne i stigende grad stiller deres egne spørgsmål og udvikler kompetence til problemløsning og engagement i tilegnelsen af matematik og naturvidenskab.

Projektets specifikke mål er

- at promovere tilgange til matematik- og naturfagsundervisning, som er sjove, udfordrende og relevante for eleverne,

- at promovere udbredelsen af undersøgelsesbaseret læring i klasseværelserne i matematik og naturfagene,

- at stille ressourcer til rådighed for og koordinere efteruddannelse og faglig udvikling blandt lærere i grundskolen, gymnasiet og læreruddannelsen,

- at udvikle og arbejde med netværk af folkeskole-, gymnasie- og seminarielærere;

- at analysere og forstå politiske tiltag, som har relation til undersøgelsesbaseret læring og at oplyse og arbejde med det politiske system med henblik på at forbedre praksis

Konkret tilbyder PRIMAS

- Materialer og efteruddannelseskurser som støtter faglig udvikling og undersøgelsesbaserede tilgange i undervisningen

- Netværk af kollega, både indenfor Danmark og internationalt

- Aktiviteter for elever, som kan introducere dem til undersøgelsesbaseret undervisning.



Projektet, som er støttet af EU, løber over fire år (2010-2013) og trækker på ekspertise fra 14 institutioner fra 12 europæiske lande. Man kan læse mere om PRIMAS og finde undervisningsoplæg på projektets hjemmeside:

www.primas-project.eu. Den danske kontaktperson er Morten Blomhøj, blomhoej@ruc.dk, Institut for Natur, Systemer og Modeller, Roskilde Universitet.
AcronymPRIMAS
StatusFinished
Effective start/end date01/01/201031/12/2013

Funding

  • FP7