Project Details

Description

Dette projekt bygger videre på det tidligere CEDIF-projekt ”Vuggestuebørns æstetiske erfaringer med eventyr”. Projektet vil særlig interessere sig for børns følelsesmæssige erfaringer i mødet med æstetiske aktiviteter. Som et bidrag til at styrke forståelsen af det æstetiske områdes betydning for børns udvikling, vil projektet derfor med udgangspunkt i en empirisk case undersøge hvilke emotionelle erfaringer, børnehavebørn gør sig i mødet med eventyr. Det overordnede forskningsspørgsmål, som delprojektet tager udgangsput i, er følgende: Hvilke emotionelle erfaringer gør børn sig i mødet med æstetiske aktiviteter i dagtilbud? Dette forskningsspørgsmål konkretiseres i følgende underspørgsmål: Hvilke emotionelle erfaringer (som fx frygt, overraskelse, sorg, afsky, raseri, forventning, henrykkelse vrede, panik, glæde og tristhed, kan via observation udlæses af børnenes kropssprog og ytringer i mødet med æstetiske aktiviteter? Hvilket fælles ”potentielt rum” skabes i stemninger mellem børnene og mellem børn og voksne ifbm. æstetiske aktiviteter? Hvordan kan børnene selv give udtryk for deres emotionelle erfaringer i mødet med æstetiske aktiviteter? Projektet er en del af Cedif-paraplyprojektet: "Emotionalitet som potentiel fælles rigdom i pædagogers og børns daginstitutionsliv"
StatusActive
Effective start/end date01/02/202331/01/2025

UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 3 - Good Health and Well-being
  • SDG 4 - Quality Education