Dette projekt bygger videre på det tidligere CEDIF-projekt ”Vuggestuebørns æstetiske erfaringer med eventyr”. Projektet vil særlig interessere sig for børns følelsesmæssige erfaringer i mødet med æstetiske aktiviteter. Som et bidrag til at styrke forståelsen af det æstetiske områdes betydning for børns udvikling, vil projektet derfor med udgangspunkt i en empirisk case undersøge hvilke emotionelle erfaringer, børnehavebørn gør sig i mødet med eventyr. Det overordnede forskningsspørgsmål, som delprojektet tager udgangsput i, er følgende: Hvilke emotionelle erfaringer gør børn sig i mødet med æstetiske aktiviteter i dagtilbud? Dette forskningsspørgsmål konkretiseres i følgende underspørgsmål: Hvilke emotionelle erfaringer (som fx frygt, overraskelse, sorg, afsky, raseri, forventning, henrykkelse vrede, panik, glæde og tristhed, kan via observation udlæses af børnenes kropssprog og ytringer i mødet med æstetiske aktiviteter? Hvilket fælles ”potentielt rum” skabes i stemninger mellem børnene og mellem børn og voksne ifbm. æstetiske aktiviteter? Hvordan kan børnene selv give udtryk for deres emotionelle erfaringer i mødet med æstetiske aktiviteter? Projektet er en del af Cedif-paraplyprojektet: "Emotionalitet som potentiel fælles rigdom i pædagogers og børns daginstitutionsliv"
Status | Active |
---|
Effective start/end date | 01/02/2023 → 31/01/2025 |
---|
In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This project contributes towards the following SDG(s):