Drenges veje i uddannelsessystemet. Drenges fremtidsforestillinger, uddannelsesvalg og in- og eksklusion i ungdomsuddannelserne.

Project: Research

Project Details

Description

Formålet med projektet er skabe ny viden om, hvorfor det i stigende grad er drenge, der marginaliseres i uddannelsessystemet og havner i den uddannelsesmæssige restgruppe. Projektet vil over tid følge flere grupper af drenge i erhvervsuddannelserne og undersøge deres forestillinger og planer om fremtiden med hensyn til uddannelse og beskæftigelse. Fokus er på samspillet mellem på den ene side ungdomskultur og unges identiteter og på den anden side skolekultur og fagkultur i erhvervsuddannelserne. Formålet er desuden at bidrage til udvikling af teorier, der kan give en dynamisk og differentieret forståelse af de kønnede overgangsmønstre i det danske uddannelsessystem set i lyset af den kulturelle modernisering og udviklingen mod et vidensamfund.
StatusFinished
Effective start/end date01/03/201201/03/2015

Research Output

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Nielsen, S. B. (ed.), Thingstrup, S. H. (ed.), Brodersen, M. (ed.) & Hersom, H. (ed.), Mar 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 p. (Uddannelse og læring, Vol. 1).

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Frafald fra erhvervsuddannelserne: mellem social eksklusion og institutionel selektion

Jørgensen, C. H., 1 May 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesarbejde og forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Hvid Thingstrup, S., Brodersen, M. & Hersom, H. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 61-84 23 p. (Uddannelse og læring; No. 2018, Vol. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

"Måske er jeg bare en følsom mand?": Om konsekvenser af pædagogstuderendes kønsskabelse for mandlige studerende

Nielsen, S. B. & Mogensen, K. H., Mar 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og forskning i praksis. Baagøe NIelsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 167-194 (Uddannelse og læring; No. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Unge mænds inklusion på kønnede uddannelser: Teoretiske perspektiver på kønsintegrationens udfordringer

Nielsen, S. B., Mar 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 27-60 33 p. (Uddannelse og læring; No. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Activities

  • 4 Organisation and participation in conference
  • 2 Participation in workshop, seminar, course
  • 1 Peer review of manuscripts
  • 1 Lecture and oral contribution

Drenge og unge mænds deltagelse i uddannelse

Kevin Mogensen (Speaker)

8 Dec 2015

Activity: Talk or presentationLecture and oral contribution

Dansk Paedagogisk Tidsskrift (Journal)

Kevin Mogensen (Editor)

Aug 2015Jan 2016

Activity: Editorial work and peer reviewPeer review of manuscriptsResearch

KL's Uddannelsestræf 2015

Christian Helms Jørgensen (Speaker)

8 Dec 2015

Activity: Participating in or organising an eventOrganisation and participation in conference

File

Nordic Conference on Men and Masculinities

Kevin Mogensen (Participant)

4 Jun 20146 Jun 2014

Activity: Participating in or organising an eventOrganisation and participation in conference