Digitale standardiserede vurderingsredskaber i børn og unges institutionaliserede hverdagsliv

Project: Research

Project Details

Description

Forskningsprojektet undersøger, hvilke implikationer digitalt standardiserede vurderingsredskaber gennem børn og unges institutionaliserede hverdagsliv har for oplevelsen af det vellykkede liv. Børn og unge mødes fra fødslen og indtil de forlader folkeskolen af en række standardiserede redskaber til at forstå deres kompetencer og handlinger på. Nogle bruges direkte til at måle på deres kunnen, mens andre bruges som dialogredskaber til beskrivelse af deres ønsker og adfærd fx i forhold til uddannelsesparathed.

Idet omfanget af vurderinger i det institutionaliserede børne- og ungdomsliv er støt stigende, og de egentlige betydninger for fremtidige selvforhold endnu er underbelyste, kaster vi som et kritisk spejl i dette foskningsprojekt et blik på kritiske, sociologisk inspirerede arbejdslivsstudier. Sådanne studier af managementkultur og måling af præstation bidrager med et anderledes lys på den eksisterende litteratur omkring børns og unges udvikling af et positivt selvforhold i en herskende vurderingskultur. Disse danner således grobund for dette forskningsprojekts centrale, analytiske omdrejningspunkt.
StatusActive
Effective start/end date01/01/2020 → …