Project Details
Description
Projektet undersøger børns oplevelser, læring og måder at forholde sig til klimakrisen. Viden om dette er afgørende for en succesfuld og demokratisk grøn omstilling. Børn påvirker den grønne omstilling gennem egen adfærd og forbrug, og ved at påvirke andre (hinanden og forældre). International forskning viser, at børn i høj grad påvirkes negativt af, hvordan medierne portrætterer klimakrisen mens de i mindre grad påvirkes af undervisning om emnet i skolen. Konsekvensen kan være mistrivsel (klima-angst) og at de mister tillid og motivation for grøn omstilling, herunder for at uddanne sig inden for feltet. Der er brug for forskning om engagerende og motiverende undervisning, der kan give børnene håb samt motivere og kvalificerer dem ift. grøn omstilling. I Danmark har vi skoler og et stort projekt støttet af innovationsfonden, der netop arbejder med den
type undervisning. Der mangler imidlertid forskning om, hvordan børns læring, motivation, handlekompetence og ejerskab bliver til i samspillet mellem medier, skoleundervisning og familieliv. I dette projekt undersøger vi netop dette. Projektet omfatter en spørgeskemaundersøgelse med 1500 børn i 5.-7. klasse, interview og deltagende observation, hvor forskerne følger 25 børn (fra fire skoler, der har forskellige tilgange til undervisning i klima og grøn omstilling), workshops med 60 børn samt fokusgruppeinterview med lærere, forældre og andre interessenter.
type undervisning. Der mangler imidlertid forskning om, hvordan børns læring, motivation, handlekompetence og ejerskab bliver til i samspillet mellem medier, skoleundervisning og familieliv. I dette projekt undersøger vi netop dette. Projektet omfatter en spørgeskemaundersøgelse med 1500 børn i 5.-7. klasse, interview og deltagende observation, hvor forskerne følger 25 børn (fra fire skoler, der har forskellige tilgange til undervisning i klima og grøn omstilling), workshops med 60 børn samt fokusgruppeinterview med lærere, forældre og andre interessenter.
Status | Active |
---|---|
Effective start/end date | 01/02/2023 → 30/06/2026 |