Research output per year
Research output per year
Jeg er ph.d. studerende på Institut for samfundsvidenskab og erhverv. Her er jeg en del af forskningsgruppen Management and organization (MANORG). Jeg er sideløbende redaktørassistent (editorial assistant) på tidsskriftet International Journal of Ethics and Systems.
Jeg er en del af et tre-årigt forskningsprojektet The Ethics and Politics of Free Thinking: The End of the Public Intellectual? A Research Project in Philosophy and Political Theory.
Projektet beskæftiger sig med den aktuelle debat om den aktivistiske forskning og grænser for forskningsfriheden der udfordrer den klassiske idé om forskeren som en samfundsengageret intellektuel, der hele tiden bringer sig selv i spil i forhold til vigtige samfundsspørgsmål og bidrager til politik og samfundsdebat. Kritikere hævder, at forskerne ikke skal være engagerede og aktivistiske, men forholde sig mere neutralt og sagligt og stille objektive forskningsresultater til rådighed for samfundet. Med denne kritik er spørgsmålet så, hvilken rolle forskeren og universitet skal spille i samfundet. På denne baggrund undersøger projektet det klassiske begreb om den intellektuelle
som en "politisk tænker", som blev udviklet af Jean-Paul Sartre (1905-1980) og Hannah Arendt (1906-1975), som begge var meget betydningsfulde politiske teoretikere. Igennem analyse af begrebet om den intellektuelle og det intellektuelle i forskning og videnskab sigter projektet mod kritisk og refleksivt at definere muligheder og grænser for at forstå forskeren som en frit tænkende intellektuel, der både er ekspert og videnskabelig autoritet, men også engagerer sig etisk og politisk for et mere menneskeligt samfund. Projektet analyserer i lyset af politisk teori begrebet om den intellektuelle forsker, der ikke defineres ideologisk og aktivistisk, men er en person, der i kraft af sine akademiske evner fungerer som en "offentlige intellektuel", der arbejder for demokrati, oplysning, bæredygtig udvikling, og videnskabens samfundsansvar.
Jeg underviser på den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse (sambach), samt kandidatuddannelsen i Business administration and leadership hvor jeg er tilknyttet kurset Ethics and responsibility (Advanced study course in business administration). Derudover vejleder jeg projekter på tværs af de forskellige semestre på begge uddannelser.
Jeg er optaget af, at bringe min pædagogiske faglighed i spil i forbindelse med det problembaserede projektarbejde. Her har jeg en skærpet opmærksomhed på, hvordan vejledningsrummet blandt andet kan styrke de studerendes trivsel og ikke mindst deres nysgerrighed på relationen mellem universitetet og det omkringliggende samfund. Jeg er optaget af, hvordan vejlederrummet kan bidrage til, at de studerende igennem projektarbejdet har mulighed for at tilegne sig viden og kritiske reflekterer over teorier, metoder og samfundsrelaterede problemstillinger.
Philosophy of education , Aarhus University Danish School of Education
2019 → 2021
Socialpædagogik, VIA University College
2015 → 2019
Projektleder, Fonden Bindeleddet
2020 → 2022
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Guimay, S. F. C., Rendtorff, J. D. & Due, R.
01/09/2022 → 31/08/2025
Project: Research