• Universitetsvej 1, 03.1-NE

    DK-4000 Roskilde

    Denmark

Personal profile

Research

Jeg er lektor i psykologi på institut for mennesker og teknologi (IMT) på Roskilde Universitet. Mine forskningsinteresser ligger hovedsageligt indenfor det arbejdspsykologiske felt, dvs. indenfor spørgsmål der vedrører moderne arbejdsliv, vores arbejdsmarked og dets ledelses- og organisationsformer på den ene side, og på den anden: menneskers trivsel, arbejdsglæde, identitet, kompetencer, fællessskaber og hverdagsliv. Min interesse omfatter både den private, offentlige og civilsamfundmæssige sektor, samt i relation hertil spørgsmål om betydningen af ny teknologi (fx digitalisering og kunstig intelligens). 

Indtil for nyligt har jeg også været optaget af forsknings- og udviklingsprojekt kaldet ERUA (der står for European Reform University Alliance,) ERUA er et EU støttet projekt, sat i verden for at etablere samarbejde mellem europæiske universiteter (i første omgang mellem 5 europæiske universiteter. I dag 9 universiteter) om undervisning og forskning. Her ledede jeg den gruppe, der udviklede og understøttede fælles innovative undervisningsforløb for undervisere og studerende på tværs af de forskellige universiteter. Interessen for uddannelsespolitik, studieliv og god undervisning er fortsat en del af min profil.

Teaching

Jeg er stærkt optaget af undervisning, både som et teoretisk og politisk felt, men også som en praksis, som jeg elsker og som har stor betydning for min arbejdsglæde. Jeg betragter undervisning som en  vigtig samfundsmæssig aktivitet, der altid skal opleves som meningsfuld af dens deltagere: mig selv, de studerende, samt det omkringliggende samfund. God undervisning er ikke blot stærk faglig funderet undervisning, men også transformativ undervisning i betydningen: en ressource for udvikling af nysgerrighed på andre og på verden; for udvikling af informeret selvstændig tænkning og handling, aktivt demokratisk borgerskab og livsfærdigheder.

Jeg underviser på forskellige uddannelser og har bl.a. undervist på Arbejdslivsstudier, på Social Interventions Studier, samt naturligvis på mit  hovedfag, Psykologi. Derudover er jeg også meget aktiv på Roskilde Universitets humanistiske basisuddannelse, hvor jeg varetager kurserne "Subjektivitet og Læring", samt "Humanistisk videnskabsteori".

Expertise related to UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This person’s work contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 3 - Good Health and Well-being
  • SDG 4 - Quality Education
  • SDG 16 - Peace, Justice and Strong Institutions

Keywords

  • Psychology
  • Technology
  • Theory of science, History and sociology of science, knowledge and technology, Research policy