Personal profile

Research

Ph.d.-afhandling

I mit ph.d. projekt undersøger jeg forældres (daglige) samarbejde med daginstitutionspersonale. Det centrale i min forskning om forældresamarbejdet handler om forældres forståelse af deres egne forældreopgaver og -ansvar. Jeg er nysgerrig på, hvordan forældres forståelser udvikles og forhandles i mødet med daginstitutionspersonale og hvordan forældre fastholder ansvaret for deres børn, når de ikke selv er til stede. Jeg arbejder med deltagende observationer, hvor jeg følger forældres deltagelse i og udenfor daginstitutionen. Ligeledes interviewer jeg også både forældre og fagprofessionelle. Teoretisk arbejder jeg ud fra en subjektvidenskabelig tilgang og trækker bl.a. på begreber indenfor kritisk psykologi, men jeg anvender også socialpsykologisk diskursanalyse.

Min interesse og baggrund for at undersøge forældreskabet udspringer af et nyt politisk tiltag, hvori det beskrives at pædagoger i daginstitutionen skal bidrage til at skabe og sikre hjemmelæringsmiljøer i familiernes hjem. Hertil ønsker jeg at bidrage med indsigt og forståelser af, hvordan institutionelle dagsordner får betydning for forældres forståelse af forældreskabet og derigennem for familie- og hverdagslivet.

En del af et større forskningsprojekt

Mit ph.d.-projekt er n del af et større forskningsprojekt: (Re)configuration of parenthood
Ved interesse, læs mere om det projekt her: https://forskning.ruc.dk/da/projects/reconfiguration-of-parenthood.

Vejledning

Jeg har erfaring med at vejlede indenfor forskellige emner, så jeg er generelt åben for mange forskellige problemstillinger. Dog er jeg, som det måske fremgår, særligt optaget af projekter omhandlende: sociale interventioner målrettet børn og familier, familieliv, daginstitutionsområdet, forældreskab, etnografiske metoder, sociale forandringer og hverdagslivet.

Expertise related to UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. This person’s work contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 3 - Good Health and Well-being
  • SDG 10 - Reduced Inequalities
  • SDG 16 - Peace, Justice and Strong Institutions

Education/Academic qualification

Cand. scient. soc., Family counselling - an intervention in family's everyday life, Roskilde University

Award Date: 16 Jun 2021