No photo of Kim Rasmussen
  • Universitetsvej 1, 03.1-NW

    DK-4000 Roskilde

    Denmark

20022019

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Research Output

2019

Kan barn fotografere hvor og hvordan de har det bra i barnehagen?

Rasmussen, K., 1 Oct 2019, In : Barnehagefolk. 3, 2019, p. 58-63 5 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

2018

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., Mar 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 241-270 29 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (ed.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, p. 121-141 20 p. (Pædagogik og læring).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Visuel etnografi: om kendetegn, erfaringer og muligheder ved et metodisk felt i udvikling

Rasmussen, K., 2018, Etnografier. Jensen, H. L. & Jacobsen, M. H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 233-262 (Sociologi (Kbh.); No. 16).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 Mar 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 221-234 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (eds.). 1 ed. Hans Reitzels Forlag, p. 191-216 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 75 - 92 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 109-126 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 69-94 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Indledning

Rasmussen, K., Kampmann, J. & Warming, H., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 7-16 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Interview med børn

Kampmann, J. (ed.), Rasmussen, K. (ed.) & Warming, H. (ed.), Mar 2017, København: Hans Reitzels Forlag. 239 p.

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Kritisk teori

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 844-850 6 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Om aktualiteten af T.W.Adornos essay: Opdragelse efter Auschwitz

Rasmussen, K., 2017, In : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 3 , p. 76-80 4 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Photovoice

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Rasmussen, K., Kampmann, J. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 127-146 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Theodor Wiesengrund Adorno (1903-1969)

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Øastergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3.udgave ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 758-762 4 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Ung, udviklingshæmmet og under uddannelse

Rasmussen, K., 2017, Social- og specialpædagogik i teori og praksis. Larsen, V. & Rasmussen, G. L. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 279-306 30 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2016

Børns legeaftaler og pædagogers arbejde med børns relationer

Rasmussen, K. & Ahrenkiel, A., 2016, In : Vera : tidsskrift for pædagoger. 2016, 76

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Pædagogik og de institutionelle rammer

Rasmussen, K., Jan 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 99-128

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Pædagogik som myndiggørrelse: Om pædagogikken som et demokratisk projekt

Rasmussen, K., Jan 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 249-274

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Småbørns kropslige interaktion, kommunikation og leg: betragtet som demokrati i børnehøjde

Rasmussen, K., 2016, In : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016, 3, p. 32-40 9 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

2015

Børn i glas: et essay om trends i de ny daginstitutioner i det 21. århundrede

Rasmussen, K., 1 Oct 2015, In : Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat. 143, p. 88-94 6 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Børns relationer og venskaber: pædagogers opgave og ansvar?

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., Sep 2015, In : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 62, 3, p. 82-91 11 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

2014

Børns utopier?

Rasmussen, K., 2014, In : Psyke & Logos. 35, 1, p. 212-228

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Open Access
File

Children´s and Preschool Teacher´s Photographs of New Preschool Architecture: Issues of Participation and Interpretation.

Rasmussen, K., 2014. 14 p.

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

Children's relationships and friendships in day care institutions - An essential but difficult field of work for preschool teachers

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., 2014.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Children Taking Photos and Photographs: A Route to Children's Involvement and Participation and a 'Bridge' to Exploring Children's Everyday Lives

Rasmussen, K., 2014, The SAGE Handbook of Child Research. Melton, G. B., Ben-Arieh, A., Cashmore, J., Goodman, G. S. & Worley, N. K. (eds.). Los Angeles, London, New Delhi: SAGE Publications, p. 443-470

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Open Access
File

Om sted, rum, krop og tid i pædagogiske kontekster

Rasmussen, K., 20 Aug 2014, Pædagogik som viden og handling. Lauridsen, S. K. & Nielsen Carstens, F. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 121-160

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducationpeer-review

2013

At udforske samfundet ud fra eksisterende fotografier: betragtet ud fra bidrag af Pierre Bourdieu, Howard S. Becker og Erving Goffmann

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 361-410

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Erfaringer med fotografi: - på tværs af projekter

Rasmussen, K., 24 Oct 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 177-214

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Erfaringer med videobaseret feltarbejde i daginstitutionen: Interview med Jan Kampmann

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 253-260

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Forskellige typer projekter, hvor børn fotograferer

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 39-80

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Forskerens fotografiske feltnoter: - et bidrag til "thick description"?

Rasmussen, K., 24 Oct 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervising. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 261-282

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Visuelle metoder og tilgange: indledning og ramme om antologiens forskellige artikler

Rasmussen, K., 24 Oct 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 13-36

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2011

Foto og dokumentation: i pædagogisk arbejde

Rasmussen, K., 3 Nov 2011, Pædagogers arbejde med sprog og billeder. Mark, K. (ed.). TAPIR Akademisk Forlag, p. 217-248 31 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Om betydningen af sociale relationer og netværk for børn og unge med handicap

Rasmussen, K., 2010, Fællesskab i forskellighed: Specialisering og det fælles i pædagogisk arbejde. Ulla, L. & Schou, C. (eds.). 1 ed. København: Akademisk Forlag, p. 223-251 28 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Specialskoler og det fysisk-sociale miljø: en skitse til drøftelse af den fysisk-sociale arkitekturs bidrag til skabelse og fastholdelse af handicapidentitet

Rasmussen, K., 2010, AproPOS: Arkitektur, Pædagogik og Sundhed. Kural, R., Bruun Jensen, B. & Kirkeby, I. M. (eds.). 1 ed. København: Kunstakademiets Arkitektskoles Forlag, p. 20-34 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Visualiserende sociologi og barndomsforskning

Rasmussen, K., 2010, In : Dansk Sociologi. 21, 1, p. 93-106 13 p.

Research output: Contribution to journalReviewResearch

2009

(Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv

Rasmussen, K., 2009, Årsberetning 2008. Roskilde: Roskilde Universitet, Vol. 2008. p. 105-106 2 p. (Årsberetning. Roskilde Universitet, Vol. 2008).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Frikvarter - et eksistentielt mellemrum

Rasmussen, K., 2009, In : Up. 2, p. 4-19 15 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Om barndommens institutionalisering: og noget om dens affortryllelse

Rasmussen, K., 2009, Barndommens organisering: I et dansk institutionsperspektiv. Højlund, S. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 15-56

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Stedernes invitationer og bevægelighedens dialektik: de fysiske rammer må medtænkes som en integreret del af børns institutionsliv

Rasmussen, K., 2009, In : Dansk pædagogisk tidsskrift. 3, p. 54-65 11 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

(Udviklingshæmmede) børns skrøbelige sociale relationer

Rasmussen, K., 2008, In : Dansk pædagogisk tidsskrift. 2, p. 74-82 8 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Børns symbolske kreativitet: aflæst af deres kropslige bevægelser i hverdagen

Rasmussen, K. & Mikkelsen, M., 2008, Det æstetiskes betydning i medier, kunst og kultur for børn. BIN Norden (Børnekulturforskere i Norden), p. 1-20 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review