If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Personal profile

Research

 

Mine primære forskningsområder er:

  • læring i arbejds- og hverdagslivet, særligt indenfor det sociale, pædagogiske og sundhedsmæssige felt
  • faglighed i hverdagen i offentlige velfærdsinstitutioner
  • uddannelse til velfærdsprofessionerne
  • demokrati og medindflydelse på arbejdspladsen
  • konsekvenser af neoliberal regulering
  • samspil mellem udviklingsprojekter, forskning og kompetenceudvikling
  • kvalitative metoder, særligt diskursanalyse, aktionsforskning og feltarbejde
  • kønsforskning

Jeg har mine primære undervisningsopgaver på Forskerskolen i Livlang Læring, hvor jeg er vejleder på en række forskellige ph.d. projekter. Jeg har i en årrække undervist og været uddannelsesleder for Masteruddannelsen i Uddannelse og Læring, og har også været tilknyttet kandidatuddannelserne i Sundhedsfremme og Sundhedsstrategier og Pædagogik og Uddannelsesstudier.

 

Større forskningsprojekter:

2013 - 2014:Projektleder for forskningsprojekt om "Børns venskaber og pædagogers social didaktik".
2007 - 2013:Projektleder for forskningsprojekt om ”udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Et kombineret felt- og aktionsforskningsprojekt.
2012:Projektleder for projekt om ”Pædagogers deltagelse i efteruddannelse”.
2011:Forskningsværksteder for ansatte ved UCSJ mhp. forsknings- og formidlingsmæssig kvalificering af deres in- og eksterne udviklingsprojekter.
2008 – 10:Forsknings- og udviklingsprojekt om ”nye udfordringer og nye svar” for BUPL-tillidsrepræsentanter.
2006 – 2007:Projektleder på forskningsprojekt om nye udfordringer for tillidsrepræsentanter i Dansk Sygepleje Råd set i lyset af forandringer i sundhedsfeltet.
2003:Projektleder for Evaluering af projekt ”Barnet bedste”, en omfattende efteruddannelse af ledere, medarbejdere og tværfaglige teams tilknyttet socialforvaltninger i diverse kommuner.
2002 - 2003:Deltagelse i forsknings- og udviklingsprojekt om ”kvalifikationer og kompetencer på det sociale område”, sammen med AKF for socialministeriet.

Publication network Recent external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Research Output 1997 2020

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments.

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, (Accepted/In press) Documentation in institutional contexts of ECE: Normalisation, power relations, and participation. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (eds.). Springer VS

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Approaches to Making Meaning with Videos

Ahrenkiel, A., Tobin, J., Lee, K. & Adair, J., Oct 2019.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 Aug 2019, In : Dagbladet Information. 2 p.

Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - ReviewCommunication

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., Feb 2019, In : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 1, p. 16-25

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 Mar 2019, In : Altinget.

Research output: Contribution to journalComment/debateCommunication

Projects 2005 2020

Peer-talk som ressource for børns sproglige læring

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Skytthe Kaarsberg Schmidt, L.

01/01/201931/12/2020

Project: Research

File

VELPRO: VELPRO - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv

Nielsen, S. B., Schmidt, C., Ahrenkiel, A., Wulf-Andersen, T. Ø., Bøje, J. D., Helms, S., Olesen, H. S., Neidel, A. V., Hersom, H., Sommer, F. M., Frederiksen, J. T., Bille, T., Holm, M., Elle, B., Larsen, L., Krøjer, J., Andersen, A. S. & Miðskarð, J.

02/11/2009 → …

Project: Research

Pædagogik mellem policy og praksis

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Warring, N., Gulløv, E. & Holm, L.

01/09/201501/05/2018

Project: Research

File

Activities 2006 2019

Oslo Metropolitan University (External organisation)

Annegrethe Ahrenkiel (Member)
20 Mar 201927 Jun 2019

Activity: MembershipMembership in review committee

Kvalitet og styring

Annegrethe Ahrenkiel (Participant)
23 Sep 201924 Sep 2019

Activity: Participating in or organising an eventParticipation in workshop, seminar, course

CeDif Årskonference 2019

Annegrethe Ahrenkiel (Organizer), Christian Martin Aabro (Speaker)
3 May 2019

Activity: Participating in or organising an eventOrganisation and participation in conference

Oplæg om CeDif til BUPL´s hovedbestyrelse

Annegrethe Ahrenkiel (Speaker)
11 Apr 2019

Activity: Talk or presentationLecture and oral contribution

Oplæg om Social udvikling

Annegrethe Ahrenkiel (Speaker)
2 May 2019

Activity: Talk or presentationLecture and oral contribution

Press / Media

Forsker: Vuggestuetvang bygger på mangelfuld sprogforståelse

Annegrethe Ahrenkiel

28/05/2019

1 item of Media coverage

Press/Media: Press / Media

Stop nu: Du kan ikke rationalisere et knus

Annegrethe Ahrenkiel

21/05/2019

1 item of Media coverage

Press/Media: Press / Media

Pædagogiske ansatte får sjældent sparring

Annegrethe Ahrenkiel

15/05/2019

1 item of Media coverage

Press/Media: Press / Media

Kollegerne er vores livline

Annegrethe Ahrenkiel

06/05/2019

1 item of Media coverage

Press/Media: Press / Media