Childhood, Youth and Family Life Research

Research Output

Filter
Book chapter
Book chapter

(Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv

Rasmussen, K., 2009, Årsberetning 2008. Roskilde: Roskilde Universitet, Vol. 2008. p. 105-106 2 p. (Årsberetning. Roskilde Universitet, Vol. 2008).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 Mar 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 221-234 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

A Jewish Vienna 2:0 in the making

Dencik, L., 2014, Jewish Vienna: The Formation of Modernity. Oved Scheja, L. (ed.). Stockholm: Föreningen för Judisk Kultur i Sverige, p. 70-73

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Alike but different: Richard Wagner and Martin Heidegger on Jews

Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner: Jewish reflections. Pedersen, D. (ed.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, p. 143-149 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

A Paradox of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Perspectives on Difficulties in School

Røn Larsen, M., 2012, Children, Childhood and Everyday Life: Children’s Perspectives. Hedegaard, M., Højholt, C., Ulvik, O. S. & Aronsson, K. (eds.). Charlotte N.C.: Information Age Publishing, p. 143-160

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Apokalyps nu

Dencik, L., Oct 2017, Uppenbarelsen. Stockholm: Kungliga Dramatiska Teatern, p. 12-14 2 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Architecture, Pedagogy and Children: The intersection between different programs of action in school

Kampmann, J., Kirkeby, I. M. & Gitz-Johansen, T., 2011, Educational Dimensions of School Buildings. Bengtsson, J. (ed.). Peter Lang, p. 49-73 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (eds.). 1 ed. Hans Reitzels Forlag, p. 191-216 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Atmosfæriske forstyrrelser

Kampmann, J., 2008, Atmosfære i pædagogisk arbejde. Dupont, S. & Liberg, U. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 60-76 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Attribuering: at forklare andres handlinger

Poulsen, A., 2014, Elevers læring og udvikling: også i komplicerede læringssituationer. Løw, O. & Skibsted, E. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 189-198

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Att skapa sin identitet. Ungdomar på väg in i livet

Johansson, T., Hwang, P. (ed.) & Frisén, A. (ed.), 2006, Ungdomar och identitet. Stockholm: Natur & Kultur, 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

Att växa upp i turbosamhället: nya villkor och utmaningar

Dencik, L., 2011, Familj, vardagsliv och modernitet: En festskrift till Margareta Bäck-Wiklund. Höjer, I. & Höjer, S. (eds.). Göteborg: Göteborgs Universitet, p. 35-50

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

At udforske samfundet ud fra eksisterende fotografier: betragtet ud fra bidrag af Pierre Bourdieu, Howard S. Becker og Erving Goffmann

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 361-410

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Barndommens rationalisering og rationering: Om børns pædagogiserede hverdagsliv

Kampmann, J., 2009, Barndommens organisering: I et dansk institutionsperspektiv. Højlund, S. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 149-172

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Behovet for teorier om sundhedsfremme

Pedersen, K. B., Nielsen, S. B. & Land, B., 25 May 2012, Sundhedsfremme: et kritisk perspektiv. Dybbroe, B., Land, B. & Nielsen, S. B. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 27-39 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Billeder i hovedet: Etniske minoritetsdrenge i erhvervsuddannelse

Pedersen, M. S., Aug 2013, Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Helms Jørgensen, C. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 225-242 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Børneperspektiver fra grænselandet mellem folkeskole og specialklasse

Røn Larsen, M., 2011, Børn i vanskeligheder: samarbejde på tværs. Højholt, C. (ed.). København: Dansk Psykologisk Forlag, p. 61 26 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Børneperspektiver på den SFO-pædagogiske praksis

Stanek, A. H., 2010, SFO- og fritidspædagogik: før, nu og i fremtiden. Ankerstjerne, T. (ed.). Dafolo, p. 125-160

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Børneperspektiver på risiko i trafikken: Pas på tiden og hold øje med... hunden!

Mogensen, K. & Nielsen, S. B., 2012, Sundhedsfremme: Et kritisk perspektiv. Dybbroe, B., Land, B. & Nielsen, S. B. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 137-149

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 75 - 92 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (ed.). Frederikshavn: Dafolo, p. 70-84 (Pædagogik og læring).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Changing patterns of intimate partnership formation and intergenerational relationships among ethic minority youth in Denmark

Singla, R., 2006, Sociology at the Frontiers of Psychology. New Castle, United Kingdom: Cambridge Scholars Press

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Children Taking Photos and Photographs: A Route to Children's Involvement and Participation and a 'Bridge' to Exploring Children's Everyday Lives

Rasmussen, K., 2014, The SAGE Handbook of Child Research. Melton, G. B., Ben-Arieh, A., Cashmore, J., Goodman, G. S. & Worley, N. K. (eds.). Los Angeles, London, New Delhi: SAGE Publications, p. 443-470

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (eds.). Springer, p. 219 - 236

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Danishness and the Construction of the Other: A Postmodern School-Ethnography of Dispair, Distrust and Desire

Madsen, U. A., 17 Feb 2012, Heterogeneity: General Didactics Meets the Stranger. Werler, T. (ed.). Münster: Waxmann Verlag, p. 35-55 (Transformation of education - European perspectives; No. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Dannelse i og gennem sprogfagene

Balle, S. H., Olsen, M. & Pedersen, M. S., 2019, Dannelse i alle fag. Andersen, M. W., Balle, S. H., Berthold, V., Bogisch, B., Bundsgaard, J., Carlsen, H. B., Christensen, A. S., Frederiksen, M., Goldbech, O., Hyllested, T. E., Jordan, K., Klinge, L., Knudsen, H. E., Kristensen, A-K., Lindhardt, E., Olsen, M., Pedersen, M. S., Rostbøll, S., Tanggaard, L., von Oettingen, A., Weng, P. & Østergren-Olsen, D. (eds.). Frederikshavn: Dafolo, p. 115 127 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Danske daginstitutioners skiftende politiske mandat: Om bevægelse i diskurserne mellem arbejdsmarked, familie- og uddannelsespolitik

Nielsen, S. B., 2014, Kampen om daginstitutionen. Krejsler, J., Ahrenkiel, A. & Schmidt, C. (eds.). Frydenlund Academic, p. 71-95 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

De 0-2-årige småbørns perspektiver

Gitz-Johansen, T., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming Nielsen, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 205-219 15 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Den judiska integrationsvägen i Sverige: Från mosaiskt majoritetskramande till judiskt minoritetsmedvetande

Dencik, L., 2011, Judarna i Sverige - en minoritets historia. Müssener, H. (ed.). Uppsala Universitet, p. 77 - 98 (Uppsala Multiethnic Papers; No. 53).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Den professionelle og "den anden": Mødet med etniske minoriteter i en professionel praksis

Gitz-Johansen, T., 2010, Kultur og Etnicitet på Arbejde: Professionelt Arbejde i det Flerkulturelle Samfund. Day, B. & Steensen, J. (eds.). Århus: ViaSystime, p. 92-106

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

"Det er vi sikre på nok skal komme". Forandringer i hvordan børnehavebørn skal være parate fra år 2000 til i dag.

Ellegaard, T., Mar 2020, Parate børn : - forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & Westerling, A. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 185-203 19 p. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 109-126 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 69-94 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., Mar 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 241-270 29 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Differentieringsprocesser blandt ligeværdige

Translated title of the contribution: Differentiation among peersEllegaard, T., 2006, Pædagogisk psykologi - positioner og perspektiver. Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M. (eds.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 169-188 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Diversitet

Translated title of the contribution: DiversityGitz-Johansen, T. & Thomsen, J. P., 2014, Pædagogisk Sociologi. Dorf, H. & Rasmussen, J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 221-240

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Divorce - how Danish Law became liberal, and what to do now?

Kronborg, A. & Svendsen, I. L., 2012, Interpreting Divorce Laws in Islam. Mehdi, R., Menski, W. & Nielsen, J. (eds.). 1 ed. Copenhagen: Djøf Forlag, p. 301-317 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Doing Good Parenthood through Online Parental Involvement in Danish Schools

Akselvoll, M. Ø., 15 Jan 2017, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (eds.). Cham, Schwitzerland: Palgrave Macmillan, p. 89-99 11 p. (Palgrave Macmillan Studies in Family and Intimate LIfe).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Drengen, der ønskede sig en diagnose

Røn Larsen, M., 2016, Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde. Hamre, B. & Larsen, V. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 125 - 140 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Drenges vilkår og veje i uddannelserne

Nielsen, S. B. & Jørgensen, C. H., 1 Aug 2013, Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Helms Jørgensen, C. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 9-23

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., Jan 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (eds.). Routledge, Vol. 1. p. 42-53 (Evolving Families, Vol. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Er der plads til pædagogik i praksis? om de pædagogiske opgaver og de pædagogiske handlemuligheder

Stanek, A. H., 2008, Faget Pædagogik. Tuft, K. & Aabro, C. (eds.). Værløse: Billesøe og Baltzer, p. 412-430 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

Erfaringer med fotografi: - på tværs af projekter

Rasmussen, K., 24 Oct 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 177-214

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Erfaringer med videobaseret feltarbejde i daginstitutionen: Interview med Jan Kampmann

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 253-260

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Et alternativt blik på I hjertet af Danmark

Singla, R., 2008, I hjertet af Danmark: Institutioner og mentaliteter. Gundelach, P., Raun Iversen, H. & Warburg, M. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 262-269 8 p. (Religion i det 21. århundrede; No. 22).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Exil: Verzweiflung und Kreativität

Dencik, L., 2017, Deutschsprachige jüdische Migration nach Schweden: 1774 bis 1945. Glöckner, O. & Müssener, H. (eds.). Oldenburg: De Gruyter, p. 57-103 46 p. (Europäisch-jüdische Studien; No. Beiträge 33).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Familieinstitutionens betydning i dag - En analyse af forholdet mellem individ og fællesskab i potmoderniteten

Themsen, H., Jun 2008, (Submitted) Familieinstitutionens betydning i dag - En analyse af forholdet mellem individ og fællesskab i postmoderniteten.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Familieliv og seksualiteter mellem tradition og opbrud (familieliv under forandring)

Westerling, A. & Nielsen, S. B., 22 Sep 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Baagøe Nielsen, S. & Riis Hansen, G. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Familien

Themsen, H., 2018, Patient: Grundbog i sygepleje. Tvistholm, N. & Boe Danbjørg, D. (eds.). 2 ed. Munksgaard , (Grundbog i sygepleje).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

Familien

Themsen, H., 2014, Patient. Grundbog i sygepleje. Boe Danbjørg, D. (ed.). 1. udgave ed. Munksgaard, Vol. 1. oplag.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation