Childhood, Youth and Family Life Research

Research Output

Filter
Book chapter
2019

Dannelse i og gennem sprogfagene

Balle, S. H., Olsen, M. & Pedersen, M. S., 2019, Dannelse i alle fag. Andersen, M. W., Balle, S. H., Berthold, V., Bogisch, B., Bundsgaard, J., Carlsen, H. B., Christensen, A. S., Frederiksen, M., Goldbech, O., Hyllested, T. E., Jordan, K., Klinge, L., Knudsen, H. E., Kristensen, A-K., Lindhardt, E., Olsen, M., Pedersen, M. S., Rostbøll, S., Tanggaard, L., von Oettingen, A., Weng, P. & Østergren-Olsen, D. (eds.). Frederikshavn: Dafolo, p. 115 127 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

Dupont, S., 25 May 2019, Motivation : i klasseledelse, elationer og didaktik. Nørregaard Rasmussen, T. & Sønderberg, A. (eds.). Århus: Kvan, Vol. 1. p. 80-97 17 p. 4

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2018

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (ed.). Frederikshavn: Dafolo, p. 70-84 (Pædagogik og læring).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., Mar 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 241-270 29 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., Jan 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (eds.). Routledge, Vol. 1. p. 42-53 (Evolving Families, Vol. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Familien

Themsen, H., 2018, Patient: Grundbog i sygepleje. Tvistholm, N. & Boe Danbjørg, D. (eds.). 2 ed. Munksgaard , (Grundbog i sygepleje).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducation

Global health intervention from Global North to South: (Academic) preparation of students

Singla, R. & Rasmussen, L. M., 2018, Cultural Psychology of Intervention in the Globalized World. Schliewe, S., Chaudhary, N. & Marsico, G. (eds.). Charlotte, NC: Information Age Publishing, p. 157-177 20 p. (Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 129-148 20 p. (Uddannelse og læring; No. 1, Vol. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (ed.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, p. 121-141 20 p. (Pædagogik og læring).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Mixing methods in fatherhood research: studying social change in family life

Westerling, A., 2018, Fathers, families and relationships: Researching everyday lives. Dermott, E. & Gatrell, C. (eds.). Bristol: Policy Press, p. 189-210 21 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Om at gribe bolden: Betingelser for pædagogers faglighed i skolen

Juhl, P., 23 Apr 2018, Konflikter om børns skoleliv . Højholt, C. & Kousholt, D. (eds.). København: Dansk Psykologisk Forlag, p. 198-225

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Paradoxes of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Everyday Lives

Røn Larsen, M., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children’s perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (eds.). 2 ed. Charlotte: Information Age Publishing, p. 129-148 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Retlige og institutionelle betingelser for det tværfaglige samarbejde i skolen

Røn Larsen, M. & Jørgensen, S., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (eds.). 1 ed. København: Dansk Psykologisk Forlag, p. 254 - 285

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Skab meningsfulde sprogbrugssituationer: Kommunikative færdigheder - mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer

Ginman, M. & Pedersen, M. S., 2018, Tidligere sprogstart: ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (eds.). København : Københavns Universitet, p. 64-75 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Open Access

Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi

Dupont, S., 1 Apr 2018, Marionetteskolen. Taraldsen, E. & Kanestrøm, E. (eds.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk, p. 187-210 23 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Visuel etnografi: om kendetegn, erfaringer og muligheder ved et metodisk felt i udvikling

Rasmussen, K., 2018, Etnografier. Jensen, H. L. & Jacobsen, M. H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 233-262 (Sociologi (Kbh.); No. 16).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 Mar 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 221-234 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Alike but different: Richard Wagner and Martin Heidegger on Jews

Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner: Jewish reflections. Pedersen, D. (ed.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, p. 143-149 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Apokalyps nu

Dencik, L., Oct 2017, Uppenbarelsen. Stockholm: Kungliga Dramatiska Teatern, p. 12-14 2 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (eds.). 1 ed. Hans Reitzels Forlag, p. 191-216 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 75 - 92 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (eds.). Springer, p. 219 - 236

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

De 0-2-årige småbørns perspektiver

Gitz-Johansen, T., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming Nielsen, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 205-219 15 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 109-126 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 69-94 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Doing Good Parenthood through Online Parental Involvement in Danish Schools

Akselvoll, M. Ø., 15 Jan 2017, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (eds.). Cham, Schwitzerland: Palgrave Macmillan, p. 89-99 11 p. (Palgrave Macmillan Studies in Family and Intimate LIfe).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Exil: Verzweiflung und Kreativität

Dencik, L., 2017, Deutschsprachige jüdische Migration nach Schweden: 1774 bis 1945. Glöckner, O. & Müssener, H. (eds.). Oldenburg: De Gruyter, p. 57-103 46 p. (Europäisch-jüdische Studien; No. Beiträge 33).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Familien og opdragelsen

Westerling, A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 513-531 (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Globalisering, skole og ungdom - i syd

Madsen, U. A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 182-202 (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Indledning

Rasmussen, K., Kampmann, J. & Warming, H., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 7-16 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Intermarried Couples Negotiating Mixedness in Everyday Life in Denmark: Lessons for Psychologists

Singla, R., 1 Jul 2017, Culture and Ethnic Diversity: How European Psychologists Can Meet the Challenges. Thomas, A. (ed.). Hogrefe Publishing GmbH: Hogrefe & Huber Publishers, p. 159-167

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Kritisk teori

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 844-850 6 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Pædagogisk-kritiske og kritisk-pædagogiske traditioner

Kampmann, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 405-420 (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Photovoice

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Rasmussen, K., Kampmann, J. & Varming, H. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 127-146 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Postmodernisme - Poststrukturalisme

Madsen, U. A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 868-870 (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Progressiv pædagogik og reformpædagogik

Kampmann, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 871-880 (Pædagogik og Samfund, Vol. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

The functions of Design in an Increasingly Non-designable World

Dencik, L., 2017, Fair Book. Aktywnosc/Activity. Kasia, K. & Kochanowska, M. (eds.). Warsawa: Wydzial Wzornictwa, Akademii Sztuk Pieknych W Warszawie, p. 130-147 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Theodor Wiesengrund Adorno (1903-1969)

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Øastergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3.udgave ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 758-762 4 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Uddannelse og social ulighed

Ellegaard, T., 25 Jan 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 330-349 (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Ung, udviklingshæmmet og under uddannelse

Rasmussen, K., 2017, Social- og specialpædagogik i teori og praksis. Larsen, V. & Rasmussen, G. L. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 279-306 30 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Where is 'Home'?

Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner : Jewish reflections. Pedersen, D. (ed.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, p. 33-37 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

2016

Drengen, der ønskede sig en diagnose

Røn Larsen, M., 2016, Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde. Hamre, B. & Larsen, V. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 125 - 140 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Familieliv og seksualiteter mellem tradition og opbrud (familieliv under forandring)

Westerling, A. & Nielsen, S. B., 22 Sep 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Baagøe Nielsen, S. & Riis Hansen, G. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Intimate Relationships across ethnic borders in the globalised world: Implications for Psychosocial Services

Singla, R., 1 May 2016, Nordic Russian Cooperation 2012-2015 NCM- RU 100098" network for Educational Research on the Social Development in Multicultural Pre/School Settin. Cymaeaa, H. H. & Myumacuhckaa, H. B. (eds.). St. Petersburg, Russia: St Petersburg Academy of In- Service Pedagogical Education, p. 71-87 26 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Introduction: Doing Good Parenthood

Lind, J., Westerling, A., Sparrman, A. & Dannesboe, K. I., 2016, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (eds.). Basingstoke: Palgrave Macmillan Ltd., p. 1-15 15 p. (Studies in Family and Intimate Life).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Krav om uddannelse: politik og konsekvenser for udsatte unge

Larsen, L. & Katznelson, N., 20 Nov 2016, Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Wulf-Andersen, T., Follesøe, R. & Olsen, T. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, p. 221-245 25 p. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; No. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Mænd i pædagogisk arbejde: Gamle dagsordner, nye udfordringer og mangfoldige muligheder?

Nielsen, S. B., 22 Sep 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Riis Hansen, G. & Baagøe Nielsen, S. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 97-122

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Mixed parentage: Negotiating identity in Denmark

Bang Appel, H. & Singla, R., 27 Oct 2016, Contested Childhoods: Growing up in Migrancy: Migration, Governance, Identities. Seeberg, M-L. & Goździak, E. M. (eds.). Cham: Springer, p. 139-157 19 p. (IMISCOE Research Series).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Open Access

Pædagogik og de institutionelle rammer

Rasmussen, K., Jan 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 99-128

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Pædagogik og pædagogiske miljøer: om udfordringer og problemer i at planlægge og målrette læring

Ellegaard, T., 12 Jan 2016, Pædagogiske ballader: perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 209-224

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterEducationpeer-review