Skolesystemet: Drengene er de dårligste læsere

Press/Media: Press / Media

Description

Ifølge den nyeste Pisa-undersøgelse halter det med læsningen for hver fjerde dreng i folkeskolen. Kun 14 procent af pigerne har tilsvarende læsevanskeligheder. Undervisningsminister Tine Nedergaard (V) vil løse problemet med en længere skoledag og øget kønsopdeling i de mindste klasser. Det er en dårlig idé, mener flere eksperter, heriblandt Jan Kampmann, professor på Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning ved RUC. Han peger i stedet på kønsroller om, at drengene skal være udfarende, mens pigerne skal være stille og seriøse. - Det viser sig så, når man kommer i skole, at man skal tage ansvar og koncentrere sig om noget, mens man sidder stille. Det passer bedre til pigernes roller, end det gør til drengenes, siger han.
Period10 Dec 2010

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleSkolesystemet: Drengene er de dårligste læsere
    Media name/outletInformation
    Date10/12/2010
    Producer/AuthorMette Klingsey & Kristoffer Kræn
    URLwww.information.dk/253382
    PersonsJan Kampmann