Matematiklærere kan hjælpe hinanden til bedre undervisning

  • Arne Mogensen

Press/Media: Press / Media

Description

I sin nyligt forsvarede ph.d.-afhandling ved Roskilde Universitet viser lektor Arne Mogensen, at kollegial sparring er en billig og effektiv metode til bedre undervisning. - Vi undersøger hele tiden, hvad eleverne kan i matematik, men det er over 30 år siden, nogen har undersøgt, hvad matematiklærerne egentlig gør. Jeg har set på, i hvilket omfang lærerne fremhæver og italesætter matematiske pointer i deres undervisning – pointer forstået som noget særlig vigtigt, for eksempel en metode eller et begreb, som udgør en vigtig byggesten i matematikken. Jeg er selvfølgelig overbevist om, at der er en sammenhæng mellem, hvor tydeligt læreren fremhæver pointen eller hjælper eleverne til selv at formulere den, og hvor godt eleverne opfatter og dermed forstår og husker matematikken, forklarer Arne Mogensen.
Period16 Oct 2011

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleMatematiklærere kan hjælpe hinanden til bedre undervisning
    Media name/outletPolitiken
    Date16/10/2011
    Producer/AuthorDorrit Saietz
    URLwww.e-pages.dk/politiken/7207/48
    PersonsArne Mogensen