Description

Ledelse. Den protestantiske etik har lidt nederlag, så nu leder virksomhederne efter andre måder at motivere folk på for at genskabe fliden og kaldet.

»I corporate religion kommer ledelsen anstigende med værdierne og trækker dem ned over hovedet på folk. De hylles i en slags psykologi, hvor man hellere vil manipulere medarbejderne på plads end lytte til dem. Jeg tror ikke, den religiøse reduktion af medarbejderne til en sekt virker i længden,« siger Jacob Dahl Rendtorff, adjunkt i virksomheders ansvar, etik og legitimitet, RUC.

Rendtorff ser det religiøse slå igennem i erhvervslivet på tre måder: Først er der dem, der forsøger at genskabe det mystiske. »På Handelshøjskolen er nogle af de allermest mystiske mennesker ansat på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, hvor man fokuserer på virksomhedens mystiske elementer i stedet for de rationelle. Virksomheden opfattes poetisk, ikke kedelig, og det er da fint, hvis folk ikke keder sig på arbejde, men alt det mystiske kommer let til at virke som en falsk bevidsthed, som dækker over magtforhold og interessemodsætninger. En anden holdning finder man hos reklamefolk som Jesper Kunde, som siger, at hvis vi skal have succes, skal vi styre virksomheden som en religion, hvor man binder kunderne til sig, som om de var en menighed, og binder medarbejderne som om de var munke og nonner. Præcis som i en fuldstændig fusioneret primitiv stamme. For eksempel er Harley Davidson noget værre møg rent mekanisk, men du kan bruge den motorcykel til at bygge din identitet på. Mærket giver dig noget. Det kaldes branding og er meget, meget moderne, og det er også et svar på tomrummet efter kristendommen. Man anlægger sin religion som en bevidst strategi, og gør lederen til karismatisk præst. Den tredje religiøsitet findes i den politiske virksomhed med miljørigtige produkter, for eksempel Body Shop, som er tæt på Kundes corporate religion. De gør det politiske engagement til noget religiøst. Man bliver et godt menneske af at bruge de cremer. Den politiske virksomhed er vigtig, fordi den er engageret i samfundet, men faren er, at den gør de politiske ideer religiøse.«

Period17 May 2002

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleI kirke fra otte til fire
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletWeekendavisen
    Media typePrint
    Country/TerritoryDenmark
    Date17/05/2002
    Producer/AuthorPernille Stensgaard
    PersonsJacob Dahl Rendtorff