Debat: HIPPIEPÆDAGOGIK 1: Helhedsorienteret pædagogik nedgøres

    Press/Media: Press / Media

    Description

    Adjunkt Camilla Schmidt fra Roskilde Universitet, Institut for Pædagogik og Uddannelsesforskning skriver i et debatindlæg i Politiken, at når socialministeren kritiserer, at der for lidt voksenkontakt og for megen "fri leg" i daginstitutionerner, så tilslører hun de virkelige problemer. Camilla Schmidt skriver bl.a.: "Ministerens angreb på »hippiepædagogik« tilslører det egentlige problem i forhold til manglen på kvalitativt samvær med børnene. For hvad er det for opgaver, pædagogerne stilles over for i dag, og hvilke muligheder har de for at imødekomme dem? Vi er gennem vores forskning også stødt på problemer med, at børn sendes på legepladsen eller sættes til at lege selv, men det er altid nødløsninger - og opfattes også sådan af pædagogerne. Det har ikke noget med »fri leg« i pædagogisk forstand at gøre. Den manglende voksenkontakt må man derimod se i forhold til mange års gennemregulering af det pædagogiske arbejde gennem central styring og krav om dokumentation. Det har nemlig opsplittet hverdagen i enkeltstående aktiviteter med forskelligartede mål, som ikke har et samlende pædagogisk perspektiv. Ikke fordi pædagogerne ikke ønsker en samlet og helhedsorienteret pædagogik, men fordi omstændighederne tvinger dem til at tilsidesætte ønsket. Og fordi en helhedsorienteret pædagogisk forståelse nedgøres som forældet. FÆLLES NATIONALE mål og mere abstrakt ' struktur' er ikke svar på problemerne. Vores forskning peger derimod på behovet for at se langt mere helhedsorienteret på den pædagogiske indsats. Ellers risikerer man at miste blikket for værdien af det samlede pædagogiske arbejde, som indbefatter en lang række upåagtede, men ikke desto mindre faglige aktiviteter som f. eks. modtagelsen af børnene om morgenen, den fælles spisning og overgange fra den ene aktivitet til den anden, der giver dagen en rytme, ja, overhovedet får den til at hænge sammen. Det er også forudsætning for vellykkede læreprocesser - og for en fri leg. Ministerens angreb på »hippiepædagogik« tilslører det egentlige problem i forhold til manglen på kvalitativt samvær med børnene."
    Period8 Aug 2011

    Media coverage

    1

    Media coverage

    • TitleDebat: HIPPIEPÆDAGOGIK 1: Helhedsorienteret pædagogik nedgøres
      Media name/outletPolitiken
      Date08/08/2011
      Producer/AuthorCamilla Smith
      PersonsCamilla Schmidt