Introduktion til Læringsteori

Nielsen, J. L. (Lecturer)

Activity: Talk or presentationLecture and oral contribution

Description

DIDAKTIK I-II - FOR ADJUNKTER FORMÅL Formålet med kursusforløbet er, som en del af lektorkvalificeringsprogrammet, at styrke og sikre kvaliteten af undervisning på KEA*. Kurset skal medvirke til at sikre udviklingen af adjunkternes kompetencer centreret omkring kerneopgaven tilrettelæggelse af studerendes læreprocesser på såvel fuldtids- som deltidsuddannelserne. Målet er at kvalificere KEAs adjunkter til at planlægge, afholde og kontinuerligt udvikle optimale læringsforløb på et didaktisk grundlag og med øje for kompetenceprofilen for KEAs dimittender. Kurset skal ruste adjunkten til at arbejde udviklingsorienteret på et forsknings- og erfaringsbaseret vidensgrundlag omhandlende didaktik og læreprocesser. Kurset giver således deltagerne en grundlæggende viden om læringsteori, didaktisk og pædagogisk praksis med henblik på at styrke adjunkten i at udvikle og lede læreprocesser i fællesskaber. Kurset lægger endvidere vægt på, at adjunkterne etablerer faglige fællesskaber, med henblik på at styrke og udvikle kulturen omkring videndeling og undervisningsopgaven på tværs af fagligheder. Kurset henvender sig til alle adjunkter ved både deltids- og fuldtidsuddannelserne, der er i adjunktforløb. LÆRINGSUDBYTTE - DIDAKTIK I FORMÅL Første forløb giver deltagerne en grundlæggende indføring i læringsteori og didaktisk praksis og har til formål at give deltagerne begrebsligt grundlag for at udvikle, tilrettelægge og afholde læringsforløb samt evaluere undervisning i faget i relation til uddannelsens formål. Deltagerne får viden og redskaber til at kvalificere uddannelserne og kompetencer til fortsat udvikling af fag og profession i samspil. VIDEN - om erhvervsakademiuddannelsernes rolle i samfundet - om KEAs strategi i relation til kerneopgaven - om kompetenceprofilen for en KEA dimittend - om uddannelsessystemets opbygning - om evalueringsbegrebet og forskellige evalueringsformer - om læringsteorier og disses betydning for udviklingen af profession og læring i praksis - om den internationale kvalifikationsramme - om tendenser indenfor pædagogik og læringsteori - om de grundlæggende begreber, der konstituerer en almen didaktik
Period1 Oct 2014 - 22 Oct 2014
Event typeCourse
LocationKøbenhavn, Denmark