Description
Gennem en række år har der været stigende fokus på børns deltagelse og medborgerskab. Alligevel er der en del børn og unge, som ikke i tilfredsstillende grad føler sig hørt, inddraget og taget alvorligt. Tværtimod oplever de, at de voksne agerer bedrevidende, misforstår dem, handler hen over hovedet på dem, kategoriserer og stiller krav til dem, som de ikke kan eller vil honorere.I foredraget dykkes ned i dette paradoks med afsæt i en skelnen mellem disciplinerende og demokratisk inkluderende inddragelse, hvor der gives konkrete eksempler på begge dele. Den disciplinerende inddragelse rammer i en vis grad alle børn og unge, omend i højere grad dem i udsatte positioner. Det gør livet for dem endnu sværere end det var i forvejen, og gør dem endnu mere sårbare og ensomme – også selvom det ofte sker ud fra intentioner om at beskyttet dem og initiere en hensigtsmæssig udvikling. Modstykket til den disciplinerende inddragelse, er den demokratisk inkluderende inddragelse, som bygger på ligeværdighed, anerkendelse og gensidig tillid. Den styrker børnenes og de unges mestringsevne og trivsel, herunder deres kompetencer, selvværd, tilknytning og ansvarsfølelse. Imidlertid er en sådan tilgang ikke så ligetil, idet den modvirkes af overordnede rammer for det sociale og pædagogiske arbejde og institutionelt forankrede praksisser og selvfølgelige forestillinger. Der er dog gode inspirerende eksempler, hvoraf nogle vil blive præsenteret.
Period | 13 Sept 2012 |
---|---|
Event title | Nordiska Barnavårdskongressen 2012 |
Event type | Conference |
Location | Stockholm, El SalvadorShow on map |