When brands take a stand: How does brand activism affect the consumers?

Sif Hørring Yndgaard

Studenteropgave: Kandidatprojekt

Abstrakt

Denne afhandling omhandler den stigende fokus på social ansvarlighed og brand aktivisme som firmaer udviser, samt forbrugernes oplevelse af dette. Afhandlingen tager udgangspunkt i det danske teleselskab GreenSpeak, der har fokus på velgørenhed og brugerinvolvering.

Studier viser at forbrugerne har fået mindre tillid til at regeringen kan løse samfundsmæssige problemer, og i større grad kræver at virksomheder involverer sig og handler når det kommer til samfundets problematikker. Samtidig promoverer flere virksomheder sig selv ved brug af udtryk som ”social ansvarlighed”, ”CSR” og ”bæredygtighed”.

Denne afhandling undersøger hvordan kunderne oplever dette fænomen. Afhandlingen tager udgangspunkt i det danske teleselskab GreenSpeak, og deres kunders oplevelse af firmaet samt det at være kunde i et firma, der har fokus på social ansvarlighed.
Afhandlingen undersøger dette med udgangspunkt i resultaterne af et spørgeskema sendt ud til GreenSpeak's kunder, samt ud fra svarene fra individuelle interviews med tre af GreenSpeak's kunder. Interviewene har en fænomenologisk fremgangsmåde og er centreret omkring interviewpersonernes oplevelser.

Resultaterne indikerer at de adspurgte kunder sætter pris på GreenSpeak's fokus på velgørenhed, ejernes aktive involvering i firmaet, samt deres autentiske måde at reklamere på. Resultaterne indikerer desuden en høj tilstedeværelse af word-of-mouth (WOM) fra kundernes side omhandlende GreenSpeak. Interviewpersonerne giver udtryk for at denne høje grad af WOM blandt andet skyldes GreenSpeak's fokus på velgørende projekter og kundeinvolvering, samt deres inkludering af samfundsrelevante emner i eksempelvis deres podcast. Ydermere udtrykker kunderne at det at GreenSpeak sælger mobilabonnementer, gør det nemt for kunderne at være en del af den sociale aktivisme.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogEngelsk
Udgivelsesdato3 jun. 2019
Antal sider101
VejledereHenriette Bernhoff Lungholt