Visual Friction: Art as a Strategy for Telling Counter-Narratives, A Case Study of Sámi and Aboriginal Australian Art: Visual Friction: Art as a Strategy for Telling Counter-Narratives, A Case Study of Sámi and Aboriginal Art

Veera Margareta Johanna Elonen, Neeta Maini Bay Rasmussen, Emily Jane Page, Shao Zhong Li, Peter Krøgh Lundby Gravesen & Saskia Babette Schindler

Studenteropgave: Kandidatprojekt

Abstrakt

I dette projekt undersøger vi hvordan marginaliserede indfødte mennesker forsøger
at genvinde retten til at fortælle deres egen historie. Ved at analysere malerier,
specifikt Indigenous love af Anders Sunnas og Home-maker #4 af Sandra Hill,
undersøger vi hvordan kunst kan bruges strategisk til at udfordre ulighed og racisme
i samfundet og samtidig bidrage til forsoningsprocesser. Ved hjælp af diskursanalyse
og kompositorisk fortolkning som analyseredskaber undersøger vi de historier,
Sunna og Hill fortæller, i et forsøg på at forstå deres udgangspunkt som en del af en
minoritetsgruppe i deres respektive samfund. Teoretisk benytter vi os af en
kombination af diskurs-, narrativ-, og fortælleteorier. Derudover tager vi
minoritetskultur i betragtning i en post-kolonialt samfund under opbygning. Ved
hjælpe af teorier om kunst som et strategisk værktøj for modfortællinger undersøger
vi kunstens position i forsonings- og selvbestemmelsesprocesser i nordisk og
australsk kontekst. Det blev klart for os at begge kunstnere benytter sig af en
ombytning af roller i forhold til det herskende narrativ i de modfortællinger, de skaber
for at genvinde agency og fremme forsoningsprocesser.
Nøgleord: Indfødte folkeslag, Samer, Aboriginer, nordiske lande, Australien,
narrativer, modfortællinger, fortællinger, kunst, maleri, undertrykkelse, assimilation,
racisme, forsoning, historie, Anders Sunna, Sandra Hill

UddannelserKultur- og Sprogmødestudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogEngelsk
Udgivelsesdato2018
Antal sider75
VejledereAstrid Andersen