Unge uledsagede flygtninge - mestring i skolen: Young Unaccompanied refugees - coping in school

Sara Boye Lester & Maria Birk Nielsen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

I dette projekt undersøges hvordan skolen kan give unge uledsagede flygtninge mulighed for at mestre tilværelsen som flygtning. Projektet bygger på psykologisk teori om resiliens, mestring og etnicitet. Tre udvalgte kvalitative forskningsartikler, med udgangspunkt i unge flygtninges egne perspektiver, danner grundlag for analysen. De unges behov og mestringsstrategier identificeres og analyseres i forhold til hvordan skolen kan facilitere disse. Desuden diskuteres realiteten af mestringsmulighederne i forhold til skolens generelle attitude og elevernes egne ressourcer. Det konkluderes at skolen faciliterer mestringsmuligheder i form af voksenstøtte, venskaber, beskæftigelse, fremtidshåb og meningsdannelse.

UddannelserPsykologi, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato27 maj 2014
VejledereRashmi Singla

Emneord

  • mestring
  • Unge uledsagede flygtninge
  • skole
  • mental health
  • Unaccombanied refugees
  • mental sundhed
  • resiliens
  • coping