Unge etniske minoriteter og uddannelsesmæssige udfordringer i Tingbjerg: Hvilke uddannelsesmæssige udfordringer har unge etniske minoriteter fra socialt udsatte boligområder som Tingbjerg, der betegnes som ghettoer i dansk kontekst?

Eva Josefine Færch Lotz, Laila Bellouch, Yasmin Fatima Nawaz, Anna Geert Schneller & Barbara Funch Beck

Studenteropgave: Basisprojekt

Abstrakt

Dette projekt undersøger de faktorer, som medfører uddannelsesmæssige udfordringer for unge etni-ske minoriteter i socialt udsatte boligområder, hvilket ifølge den danske regering defineres som ghet-toer. Projektet formål er at identificerer og forstå, hvorfor unge etniske minoriteter i socialt udsatte boligområder er mindre tilbøjelige til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Dette er gjort gennem en analyse af to interviews; et med en ung kvinde og et med en ung mand, som begge er bosat i den danske ghetto, Tingbjerg. Analysen identificerer de forskellige relevante aspekter af interviewpersonernes livsverden. En fortolkning af disse aspekter gennem diverse sociologiske teorier gør det muligt at udpege de faktorer, som har indflydelse på unge etniske minoriteter og deres uddannelse.
Faktorer såsom habitus, kapital, stigma og individualisering har været afgørende i forbindelse med interviewpersonernes uddannelsesvalg. Nogle faktorer har vist sig både at være positive og negative i forbindelse med gennemførslen af en ungdomsuddannelse

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato16 dec. 2019
Antal sider46
VejledereYvonne Mørck

Emneord

  • Grænser