Udvikling af en Android applikation til Chokolade Festivalen 2012

Anders Dithmarsen, Anders Smed Nielsen, Louise Callisen Dyhr, Nadia Brund, Hafstrøm Petersen & Pernille Jacqueline

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Dette projekt har det formål at undersøge, hvordan man kan udnytte smartphones til at udbrede informationer samt skabe underholdning til en større event. Dette undersøger vi ved at designe og udvikle en mobilapplikation i Java, til styresystemet Android, og herefter realisere produktet på Chokolade Festivalen 2012 samt efterfølgende evaluere resultatet. Mobilapplikationen ”Choko-appen” består af et informationssystem samt et pervasive game i form af en skattejagt, hvor det gælder om at scanne QR-koder på festivalen. Vi benytter os, igennem udviklingsprocessen, af Unified Process metoden og udfører løbende usability evalueringer og tests, som har til hensigt at højne brugervenligheden. Vores evaluering bygger på statistik baseret på 85 installationer i løbet af festivaldagene, spørgeskemaresultater fra 58 deltagere samt generelle observationer af deltagernes brug af applikationen på festivalen. I evalueringen af vores endelige produkt finder vi frem til, at vores produkt overordnet set har været brugervenligt, samt at det har informeret og på nogle områder underholdt brugerne, som hensigten. Vores endelige produkt viser vores bud på, hvordan man kan udnytte smartphones til, igennem en mobilapplikation, at kanalisere informationer rundt samt underholde deltagere på et større område i form af en event.

UddannelserDatalogi, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato14 jun. 2012
VejledereTroels Andreasen

Emneord

  • Mobilapplikation
  • Java
  • Skattejagt
  • QR-kode
  • Augmented Reality
  • Chokoladeselskabet
  • Chokolade Festival
  • Android
  • Mobiludvikling
  • Pervasive Game
  • Unified Process
  • Usability
  • Smartphone
  • Brugervenlighed