Tumlingetalen - Den strategiske udarbejdelse af Den gode Tale: Den gode tale

Laura Kølstrup Brøndel, Jonas Gammeltoft, Matilda Linnea Henriksson, Louise Vejlgaard Aagaard Nielsen & Eda Farida Hamed

Studenteropgave: Fagmodulprojekt

Abstrakt

I samarbejde med ledere fra en FDF foreningen fra Nørrebro vil vi skabe en strategisk tale til tumlingene. Gennem kommunikation med tumlingelederne har vi formuleret et kommunikativt retorisk problem. Det konkrete problem er, at børnene er uopmærksomme til møderne. Med dette i tankerne vil vi undersøge, hvordan en strategisk retorisk tale er lavet og desuden, hvordan denne bestemte tale kan skabe bevidsthed om dette retoriske problem. Ved hjælp af retoriske værktøjer: topoi og soundbite vil vi forsøge at opnå den bedste skabelse af en strategisk tale til børnene.

Ud fra vores problemformulering: Hvordan udarbejder man en strategisk tale som kan skabe opmærksomhed hos tumlingene, omkring at bevare opmærksomheden til de ugentlige FDF møder?
Projektet skal forklare, hvordan den gode tale kan konstrueres. For at få den mest omfattende information om børnene til at skabe talen, vil vi interviewe tumlingelederne og efterfølgende afholde en taleworkshop for lederne. I samskabelse med lederne fandt vi ud af, at den strategiske tale skal indeholde: to relaterbare eksempler, et mindeværdigt soundbite og en forklarende tretrinsraket. Derudover lære børnene lærer gennem fysisk læring, hvilket også skal indgå i talen.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor
SprogDansk
Udgivelsesdato28 maj 2018
VejledereJonas Gabrielsen

Emneord

  • Tale
  • Kommunikation
  • samskabelse
  • soundbite
  • topoi
  • topik