The Soul Buddyz Boardgame - tomorrow is ours - en edutainmentstrategisk kommunikationsplan

Stine Kromann-Larsen, Lise Grauenkær, Stine A. Vikkelsø, Martha Topperzer & Mette Grøndahl Hansen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

#Dette projekt er dels en strategisk kommunikationsplan for udformningen af brætspillet ’The Soul Buddyz board game – tomorrow is ours’ og derudover vil projektet besvare problemformuleringen: ”Hvordan skal et brætspil udformes, således at det udnytter edutainments potentialer bedre end Soul Buddyz eksisterende undervisningsmateriale og dermed bidrager til adfærdsændring og social forandring?” Problemformuleringen undersøges ved at se brætspillets strukturelle elementer i forhold til edutainments potentialer; motivation, social modelling og parasocial interaktion. Potentialerne uddybes ved en undersøgelse af brætspillets læringspotentialer gennem konstruktivistisk læringsteoris begreber om interaktion og kontekstualisering. Brætspillet trækker på universet og tematikker fra tv-serien ’Soul Buddyz’. Spillerene skal indsamle lifeskills indenfor disse områder: 1) Health, 2) Friendship, 3) Rights and Democracy, 4) Respect 5) Financial Literacy, 6) Gender Equality, 7) Nutrition, og 8) Sense of Society. Disse lifeskills opnås gennem udfordringer der kan sig ud som fakta-orienterede spørgsmål, dilemmasituationer og eller en kreativ kategori, hvor deltagerne skal tegne, lave teater eller synge sange fra tv-serien. Brætspillet skal bidrage til adfærdsændringer og social forandring ved at skabe et læringsrum, hvor eleverne selv konstruerer viden og reflekterer over de opfattelser og handlinger, som brætspillet henviser til.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jun. 2006

Emneord

  • edutainment
  • brætspil
  • leg og læring
  • rollemodeller
  • bandura
  • bateson
  • soul buddyz
  • sundhedskommunikation