Styring af børns sundhed et casestudie af styring i daginstitutioner i Hvidovre Kommune og Københavns Kommune

Louise Alnøe, Line Tvilling Madsen, Louise Grindsted Hansen & Fie Bagge Mogensen

Studenteropgave: Fagmodulprojekt

Abstrakt

Projektet omhandler, hvordan der på statsligt-, kommunalt- og lokalt niveau styres og arbejdes med at fremme børns sundhed. Dette gøres der med afsæt i udviklingen af statens styringsrationalitet. Projektet er udarbejdet med udgangspunkt i Michel Foucaults governmentality perspektiv og tager dermed udgangspunkt i en foucauldiansk metodik. I projektet analyseres det, hvordan videnskab og bestemte normer i Sundhedsstyrelsens anbefalinger, i forhold til børns sundhed, danner baggrund for styringen i praksis. Derudover undersøges kommunale praksisser på sundhedsområdet med henblik på børns sundhed i daginstitutioner. Slutlig undersøges det ligeledes, hvordan daginstitutioner i praksis arbejder med at fremme børns sundhed i praksis. Projektet vil tage udgangspunkt i to cases herunder Hvidovre Kommune og Københavns Kommune. Overordnet kan det konkluderes, at der på statsligt-, kommunalt- og lokalt niveau gøres brug af en række styringsteknikker med det formål at fremme børns sundhed, samt at disse styringsteknikker i praksis fungerer som en produktiv magtudøvelse, som er en del af udviklingen af statens styringsrationalitet. Derudover kan det konkluderes, at disse styringsteknikker møder en række udfordringer i det praktiske arbejde med at fremme børns sundhed.

UddannelserPolitik og Administration, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor
SprogDansk
Udgivelsesdato17 dec. 2018
Antal sider71
VejledereMagnus Paulsen Hansen