Starbucks - Forretningsstrategi, dominans og samfundsøkonomisk konsekvenser

Mathias von Winther, Diana Martin, Jesper Jürgensen, Christian Allingham, Julie Roma Bertelsen & Lasse Blichfeldt Andersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet handler om Starbucks. Projektet undersøger ved hjælp af Starbucks’ forretningsstrategiske tiltag, hvordan Starbucks’ dominans på det amerikanske kaffehusmarked påvirker samfundsøkonomien. Problemformuleringen bygger på en overordnet hypotese om, at store kapitaltunge virksomheder skaber monopollignende tilstande og hæmmer den frie konkurrence. Dette undersøges, med udgangspunkt i Starbucks’ forretningsstrategier, med teorier som Porters Five Forces, Blue Ocean Strategy. Derudover anvendes teorier om oplevelsesøkonomi, brandingstrategier og neoklassisk økonomi. Projektet konkluderer, at Starbucks forretningsstrategier har skabt dominans på kaffehusmarkedet, og at den samfundsøkonomiske konsekvens af deres strategier er et velfærdsstab.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato20 dec. 2010

Emneord

  • Blue Ocean strategy
  • kritisk realisme
  • five forces
  • Starbuck
  • forretningstrategi
  • konsekvenser
  • samfundsøkonomi
  • dominans
  • brand
  • oplevelsesøkonomi