Sproglige og nationale identiteter - identitetsdannelse på Deutsches Gymnasium für Nordschleswig og Prins Henriks Skole

Annie Kristensen, Lene Mølck, Julie Rosenkilde Hannibal, Liv Benedikte Dammers, Lars Ankersen & Merlin Christophersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet tager udgangspunkt i interviews af to elevgrupper fra henholdsvis Deutsches Gymnasium für Nordschleswig i Aabenraa og Prins Henriks Skole i København. Fælles for begge skoler er at undervisningen foregår på et andet sprog end dansk og at eleverne til dagligt indgår i flerkulturelle og flersproglige kontekster. Undersøgelsen har til formål at belyse hvordan eleverne på de respektive skoler formulerer deres sproglige og nationale identitet. Mindretal- og minoritetsbegrebets indflydelse på elevernes selvforståelse diskuteres og sættes i et overordnet historisk perspektiv.

UddannelserKultur- og Sprogmødestudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato12 jun. 2008
VejledereKaren Risager

Emneord

  • Prins Henriks skole
  • Harré
  • Identitetsdannelse
  • Stuart Hall
  • Brubaker
  • Tysk mindretal
  • Deutsches Gymnasium für Nordschleswig
  • Sproglige minoriteter