Springet fra Folkeskolen til Gymnasiet: The gab in the Danish Educational system

Bjarke Pihl Jensen, Daniel Frank Hansen, Stine Blom, Charina Benedikte Søgaard Hansen & Herbert Fabres Kristiansen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

For at belyse en eventuel årsag til overgangsproblemet i matematik mellem folkeskole og gymnasiet udføres en analyse af repræsentativt undervisningsmateriale for 8.-9. klasse og 1.g med henblik på at påvise en signifikant forskel på matematiksynet på de to institutioner. Som værktøj til analysen anvendes to af de i alt otte kompetencer opstillet i rapporten "Kompetencer og matematiklæring" (KOM-rapporten). Det konkluderes at forskelle i matematiksynet findes på områderne vedrørende: at kende, forstå og håndtere givne matematiske begrebers rækkevidde både i forhold til matematikken og hverdagen, at følge og udføre beviser, at følge og bedømme ræsonnementer og at være klar over spørgsmål som er karakteristiske for matematik.

UddannelserBasis - Naturvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2004

Emneord

  • Matemattik didaktik