Speciale om kultur-erhvervssamarbejde

Anders Forchhammer

Studenteropgave: Speciale

Abstrakt

Med mere eller mindre konstante nødråb fra musikbranche om krise, primært på grund af faldende pladesalg og stigende billetpriser, arbejde flere og flere spillestederne med forskellige former for erhvervssamarbejde. Men hvad skal der til for at skabe et succesfuldt kultur-erhvervssamarbejde i Danmark? Specialet tager udgangspunkt i 3 succesfulde erhvervssamarbejder for Gimle i Roskilde, VEGA i København og Roskilde Festival. Hvilken tilgang har de til samarbejdet med erhvervslivet, hvorfor vil virksomhederne arbejde med dem og hvad betyder live musikkens aura. TDC, Tuborg og Nordea i Roskilde er alle involveret i forskellige former for samarbejde med spillestederne og med hver deres motivation og mål. Med udgangspunkt i et neoklassisk/corporate paradigme, branding, det etiske/altruistiske paradigme, Corporate Social Responsibility, den moralske dimension i virksomheden, stakeholder paradigmet og det politiske paradigme analyseres kultur-erhvervssamarbejdet for at finde de centrale elementer og sammenhænge i de succesfulde samarbejder. Samarbejdsformerne spænder fra sponsorater og partnerskaber, cause-related marketing og salgsaftaler til Co-branding og strategiske partnerskaber imellem spillestederne og virksomhederne

UddannelserPerformance-design, (Bachelor/kandidatuddannelse) KandidatVirksomhedsstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato20 mar. 2009
VejledereBoel Jørgensen

Emneord

  • kultur
  • erhvervssamarbejde