Skjult reklame - er det uetisk?

Maj B. Bjerregaard, Andreas B. Laursen, Martin T. Hansen, Steffen N. McGhie & Rasmus K. Truelsen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Rapporten behandler skjult reklame og de etiske problemstillinger deri, med filosofisk fokus på en henholdsvis deontologisk og utilitaristisk tilgang til fænomenet. Forståelsen konkretiseres med to analyser af medier hvori fænomenet optræder, her eksemplificeret med filmen The Terminal samt magasinet Nyt fra lægen. Analyserne har vi anvendt i en diskussion af de antagelige etiske problemstillinger, der kan opstå ved brugen af skjult reklame. Vi har i denne diskussion taget udgangspunkt i otte indvendinger imod brugen af skjult reklame, og der er her blevet lagt særligt fokus på brugen af produktplacering og sammenblandingen af reklame og redaktionelt stof. Konklusionen bygger, jf. ovennævnte fokus, på et deontologisk og utilitaristisk perspektiv.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jun. 2007
VejledereJesper Ryberg

Emneord

  • reklame
  • utilitaristisk
  • medier
  • markedsføring
  • skjult
  • deontologisk
  • etik
  • produktplacering