Satire i danske sangtekster: Fællestræk i satiregenren

Janne Maj Valentin Jacobsen

Studenteropgave: Basisprojekt

Abstrakt

Satire i danske sangtekster kan ses som en selvstændig genre og kendetegnes ved brug af ironi og sarkasme. Satiregenren har som fællestræk, at den kritiserer den almindelige danske borger med en ureflekteret, antioprørsk attitude og en monoton hverdag. Borgeren er tit hårdtarbejdende, nogen gange fremmedforskrækket og idylliserer Danmark og den danske kultur. Denne type dansker repræsenterer den danske ”ligusterhæk-kultur” og kan kaldes en Biedermeier, da det er den naive tilfredshed og en søgen efter konstant harmoni, der præger hans livssyn. Biedermeierlivsstilen i Danmark (Lunding, 1968) er skabt af det politiske systems krav og stramme retningslinjer, og det er derfor systemet, der i sidste ende kritiseres af kunstnerne via brug af satire i danske sangtekster. I opgaven findes et teoriafsnit, hvor blandt andet Meyhoff Brincks satireteori (2011) forklares. Der foretages også en kort historisk redegørelse for danske satiriske sangtekster fra perioden 1975 til 2017. Endvidere findes en litterær analyse (Sørensen, 2014) og en performativ analyse (Fafner, 2005) af to udvalgte sangtekster: ”Blip Båt” af Kim Larsen fra 1979 og ”Orden og Lov” af Von Dü fra 2010. Der foretages til sidst en komparativ analyse, hvor samtlige nævnte satiriske sangtekster fra perioden sammenlignes og fællestræk for satiregenren udpeges

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato29 maj 2017
Antal sider23
VejledereCharlotte Engberg

Emneord

  • satire
  • danske sangtekster