Retfærdighed i kontanthjælpssystemet

Rigmor Bea Bröking Nielsen, Andreas Peter Larsen, Mathias Bonne Sindberg, Helena Hedindóttir Á Krákusteini, Katja Rohde & Margit Lundø Jensen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Dette projekt sigter mod at undersøge institutionaliserede uretfærdighedsgenererende normer i kontanthjælpssystemet på baggrund af en række unge menneskers konkrete oplevelser. Opgavens empiriske fundament udgøres af interview med seks unge under 30 år, der modtager enten kontant- eller uddannelseshjælp, da netop denne gruppes vilkår er blevet ændret i særlig grad i forbindelse med den seneste reform af kontanthjælpssystemet. Nancy Frasers retfærdighedsteori vil danne forståelsesrammen for vores analyse af de unge menneskers erfaringer med at være på uddannelses- kontanthjælp. Med udgangspunkt i Frasers normative ideal om deltagelseslighed har projektet identificeret flere uretfærdighedsgenererende normer for unge borgere i kontanthjælpssystemet.

UddannelserSocialvidenskab, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor el. kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato27 maj 2015
VejledereHanne Marlene Dahl

Emneord

  • Repræsentation
  • Retfærdighed
  • Anerkendelse
  • Omfordeling
  • Fraser
  • Kontanthjælp
  • Uddannelseshjælp
  • Unge