Reklamer - psykologisk påvirkning

Merete Lorentzen, Marie-Louise Walther-Rasmussen, Penille Achena Bjørnlys & Vibeke Kristine Scheller Andersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Reklamen har ændret sig igennem historien og spiller derfor på virkemidler der afspejler samfundsudviklingen. Reklamerne Änglamark og Vanish er eksempler på disse moderne reklamer. De bruger forskellige virkemidler, og afspejler samtidig det senmoderne menneskes ønske: At vi vil købe produkter der giver os overskud til andre aspekter af livet. Vi benytter Jungs teori om det kollektive ubevidste, fordi den viser hvordan reklamer kan påvirke mennesket ubevidst via arkaiske symboler. Vi benytter også Maslows behovspyramide som et billede af menneskers behovshierarki, fordi vi vil undersøge, om reklamerne påvirker menneskets behov. Alle disse aspekter kommer i spil i diskussionen om, hvordan mennesket påvirkes af reklamer.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato21 jan. 2009
VejledereKlaus Schulte

Emneord

  • Änglamark
  • påvirkning
  • Maslow
  • ubevidsthed
  • virkemidler
  • Jung
  • Haug
  • psykologi
  • Vanish
  • behov
  • Æstetik
  • reklamer
  • bevidsthed