Reklamer: Hvis du var en bil?

Celina Liv Danielsen, Stefan Rindom Erlendsson, Yunas Akhtar Clausen, Simon Riis Schllert & Mille Dueholm

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet beskæftiger sig med to forskellige danske TV reklamer fra henholdsvis Mazda og Peugeot, og hvordan disse udtrykker tendenser i vores senmoderne samfund. En semiotisk analyse ud fra Peirce’ semiotiske tegnlære, vil hive tegn frem, der ville kunne belyse, hvilke segmenter, der føler særlig appel ved disse reklamer. Sociologiske teoretikere, som Bauman, Giddens, Bourdieu og Dahl bruges sammen med den semiotiske analyse, bruges til at analysere tendenserne, øget forbrugerisme, segment og livsstil og øget refleksivitet. Analysen viser, at dialektikken, reklamen og individet imellem, reproducerer segmenterne. Forbrugerismens vækst er afhængig, af at holde forbrugeren fleksibel, både i sit forbrug og livsstil, og er et produkt af moderniteten.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato13 jun. 2013
Vejledereerik svendsen

Emneord

  • Livsstil
  • Forbrugersamfund
  • Reklamer
  • Semiotik
  • modernitet
  • Segmentering