Ready to drink: om ændringerne af normer for markedsføring af alkoholprodukter

Dystrup Lehrmann, Arn Lau, Camilla Wyrna Hansen, Iben Bøgh Nielsen, Michelle Nielsen, Nina Ulrich Østergaard, Sally Goings Darre & Tobias Skov Særkjær

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

#Når vi skal spise, skal der øl eller vin til maden. Skal vi se fodbold, hører der øl til. Når det bliver weekend, skal vi i byen, drikke os fra sans og samling og te os dumt. Alkohol er en indlejret del af dansk kultur og danske vaner. Ofte hører vi om de danske unges rekord i alkoholforbrug. Dagligt ser vi i det offentlige rum reklamer, der viser alkohol. Nogle viser alkohol i hyggelige og sociale omgivelser, mens andre bruger mere opsigtsvækkende virkemidler. I denne rapport vil vi søge at afklare, hvorledes vi gennem reklamer overtales til at købe alkoholprodukter, hvordan og hvorfor alkoholmarkedsføringen har udviklet sig til det, den er i dag, og afslutningsvis vil vi gisne om, hvor udviklingen er på vej hen. At dinner we drink beer or wine. When watching soccer, a few beers are appropriate. At weekends we go out, get drunk and act inappropriately. Alcohol is an incorporated part of Danish culture and habits. We often hear about the young Danes’ record holding alcohol consumption. Daily we’re exposed to posters and commercials in the public domain. Some show alcohol in cozy, social surroundings, while others use more controversial measures. In this report we will try to determine how commercial posters persuade us into buying alcohol products, and how and why alcohol marketing has developed into what it is today. In closing we will try to imagine what the current development will bring in the future.

UddannelserBasis - Humanistisk Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2006
VejledereJørgen Vogelius

Emneord

  • markedsføring
  • alkohol