Public Service Kvalitet

Tine Clæfer Jensen, Mikkel de Vries Bækgaard, Naja Schultz-Lorentzen, Oliver Kiil Munch, Rasmus Grønborg & Oliver Kløvedal Reich

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektets formål er af undersøge hvorledes en definition af public service er nødvendig for DR’s legitimering. Det danske medielandskab har undergået en stigende kommercialisering, hvilket har medført, at DR må konkurrere på lige fod med de kommercielle tv-­‐kanaler. I 2002 blev der indført public service-­‐kontrakter mellem Kulturministeriet og DR, hvori de kvalitetskrav DR skal leve op til er formuleret. I projektet undersøges, hvordan disse kontrakter har været med til at ændre DR’s rolle og arbejdet med kvalitet. Formålet med projektet er således at undersøge, hvordan DR definerer sin kvalitet, om det er væsentlig med en offentlig debat, om definitionen af public service kvalitet samt hvorledes en definition af public service kvalitet nødvendig for DR’s legitimering. Til at gennemføre denne analyse anvendes Stig Hjarvards iagttagelser af det danske mediemarked, kvalitetsteori, New Public Management samt Chantal Mouffes samfundsidealer om hegemoni, radikalisme, antagonisme og agonisme.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato21 dec. 2011
VejledereJohan Fischer

Emneord

  • Kvalitet
  • Publice Service