PR-konsulenters viden journaliser - Det værdiskabende, komplekse spil: Det værdiskabende, komplekse spil

Freja Emilie Møller Andersen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

I denne rapport ønsker jeg at undersøge, hvordan tre PR-konsulenters viden om journalister bliver skabt og brugt til værdiskabelse for deres bureau. De metodiske ramme for undersøgelsen er bygget op om tre kvalitative interviews. Gennem en teoriramme bestående af institutionel teori, teori om PR, vidensdannelse og ressourcer samt et medieteoretisk perspektiv, konkluderede denne undersøgelse at PR-konsulenter og journalister er styret af forskellige institutionelle logikker, og at PR-konsulenter derfor må opnå og benytte viden om journalisternes logikker på forskellig vis for at interaktionen kan skabe værdi for begge parter. Det blev også konkluderet, at PR-konsulenternes personlige relationer til journalisterne er en vigtig ressource, der giver dem viden om journalisterne, som de kan bruge strategisk i interaktionen med dem samt til noget, der kan udvande de institutionelle rammer mellem de to parter.

UddannelserVirksomhedsstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato9 aug. 2019
Antal sider46

Emneord

  • PR
  • Instiutionel Logik
  • Vidensdannelse
  • Værdiskabelse