Orangutang.dk - et brugervenligt redesign

Morten N. Fremming, Berit H. Lypart, John E. Basbous & Nikolaj A. Christiansen

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

På baggrund af følgende problemformulering, Hvordan kan BOS’ websted forbedres med hensyn til brugervenligheden herunder det visuelle udtryk i forhold til målgruppen, og hvordan bliver webstedet mere synligt for målgruppen?, har vi ved brug af teoretisk-, kvantitativ- og kvalitativanalyse samt en brugertest, udarbejdet et designforslag, med fokus på det visuelle udtryk og brugervenligheden. Undersøgelserne pegede på flere problemer og mangler ved det nuværende websted, blandt andet lav opdateringsfrekvens af information, inkonsekvent layout, manglende søgefunktion, sitemap og signalering. Disse problemer og mangler er søgt udbedret i vores designforslag, som også visuelt fremstår mere enkelt og overskueligt. For at forbedre synligheden af webstedet kommer vi frem til flere tiltag, som bør overvejes af foreningen. Blandt andet ved at integrere foreningens nyhedsbrev på webstedet, ’Tip en ven’- funktion så brugerne let kan vise webstedet til andre samt linkaftaler med andre lignende foreninger. Desuden kan vi konstatere, at webstedet ikke er et primært medie i forhold til synligheden overfor potentielle medlemmer, og at denne bør fordres gennem trykte medier og/eller TV/Radio.

UddannelserKommunikation, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2005

Emneord

  • Lone D. Nielsen
  • visuel identitet
  • BOS
  • branding
  • Orangutang
  • målgruppeanalyse
  • kvalitativ
  • brugervenlighed
  • redesign
  • kvantitativ
  • brugertest
  • online
  • tænke højt test
  • interview
  • spørgeskema