Oplevelsesøkonomi - Et internt perspektiv af Build-A-Bear: Experience economy – An internal perspective of Build-A-Bear

Mette Nielsen, Denice Miara, Sisse Baand Rasmussen, Maria Meedom & Helle Stokholm

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Dette projekt har fokus på oplevelsesøkonomiske aspekter, der er karakteristiske for virksomheder i denne økonomi. Fokus for projektet går på medarbejderne og butikslederen i Build-A-Bear og hvad der er særligt for deres stillinger i forhold til, at befinde sig i denne relativt nye økonomi. Pine og Gilmore er ophavsmændene bag begrebet oplevelsesøkonomi og bruger teateret som metafor, for arbejdspladser indenfor oplevelsesøkonomien. Pine og Gilmore er inspireret at sociologen Goffman, som vi inddrager i projektet. Dette teaterperspektiv danner rammerne om vores projekt, hvor vi ser medarbejderne som skuespillere der skal performe på scenen og butikslederen fungerer som caster og instruktør. I sidste del af projektet inddrages teorien om situationsbestemt ledelse, der er udarbejdet af Paul Hersey og Kenneth H. Blanchard, der beskriver vigtigheden i, at virksomheder søger at medarbejdertilpasse ledelsen

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato13 jan. 2012

Emneord

  • Oplevelsesøkonomi
  • Build-A-Bear