Ophavsret - en magtanalyse af normative kampagner

Sebastian Gjerding

Studenteropgave: Semesterprojekt

Abstrakt

Projektet beskæftiger sig med ophavsretten i den digitale tidsalder. Udviklingen af internettet har medført muligheden for enhver, med en computer og adgang til internettet, at bryde ophavsretten i større grad. At flere millioner mennesker gør dette igennem fildelingssystemer har ført til at ophavsrettens håndhævelse er i krise. Udviklingen af internettet og den omfattende kopiering betyder at det ikke længere er nok at håndhæve ophavsretten igennem det juridiske system. Derfor har de industrielle interesser i software, musik og filmindustrien lanceret normative kampagner der søger at påvirke internet-generationens normer og værdier. Disse kampagner er reklamekampagner, men i stigende grad søges de inkorporeret i uddannelsessystemet. Projektet udforsker igennem en Foucault-inspireret magtanalyse, disse kampagners forsøg på at opbygge respekten for ophavsretten.

UddannelserBasis - Samfundsvidenskabelig Bacheloruddannelse, (Bachelor uddannelse) Basis
SprogDansk
Udgivelsesdato1 jan. 2005

Emneord

  • BSA
  • magtanalyse
  • IFPI
  • MPAA
  • fildeling
  • normative kampagner
  • IPR
  • Ophavsret
  • Intellektuel ejendomsret
  • Foucault