Når børn møder natur - en undersøgelse af naturoplevelser i folkeskolen

Cecilie Kim Nimb Williams & Mikkel Gøral Vejle

Studenteropgave: Kandidatprojekt

Abstrakt

I indeværende projekt har vi beskæftiget os med den måde, hvorpå naturoplevelser inddrages
som en del af undervisningen 20 gange om året på en specifik, dansk skole. Vi har fulgt to
klasser på to af deres “skovdage” - en dag i en skov og en anden i en kalkgrav.
Vi har taget udgangspunkt i en undren omkring, hvordan disse naturoplevelser kan bidrage til
udviklingen af forskellige natursyn i en senmoderne kontekst. Til besvarelse af dette har vi
inddraget teori, som vi har vurderet som værende relevant. Blandt andet teorier om erfaring, rum
og steder samt det senmoderne samfund.
Vi har fundet ud af, at der i mødet med naturen ikke dannes grobund for særlige erfaringer, men
snarere at tidligere erfaringer er med til at definere børns erfaringsmuligheder i naturrummet.
Derudover kan naturoplevelser i det senmoderne samfund skabe en spaltning mellem den måde,
man ønsker at passe på naturen på, og den måde man ønsker at passe ind i samfundet.

UddannelserPædagogik og Uddannelsesstudier, (Bachelor/kandidatuddannelse) Kandidat
SprogDansk
Udgivelsesdato4 jun. 2016
Antal sider47

Emneord

  • natur
  • erfaring
  • oplevelser
  • nytte
  • kultur
  • børn
  • barndom
  • natursyn
  • naturbrug
  • rune engelbreth
  • morten dd hansen
  • yi-fu tuan
  • Alfred Schütz