Modstrøms kamp i den klimavenlige branche – på jagt efter succes

Asfandyaar Qamar Yasin, Serhat Ugur Celepli, Hashim Saleh & Mustafa Ilhan

Studenteropgave: Bachelorprojekt

Abstrakt

Bachelorprojektet ”Modstrøms kamp i den klimavenlige branche
- På jagt efter succes” tager udgangspunkt i virksomheden Modstrøm Danmark A/S og har til
formål at undersøge, samt belyse hvilke tiltag Modstrøm skal anvende for at opnå en større
markedsandel. Virksomheden har eksisteret siden 2008 og har en markedsandel på cirka 0,59,
hvilket er ret lavt. I bachelorprojektet arbejdes der med elbranchen, med fokus på Modstrøm.
Bachelorprojektet baserer sig på kvalitative undersøgelser, såsom interview med marketingschefen
Louise Enghave fra Modstrøm, samt en spørgeskemaundersøgelse af kundetilfredsheden hos
virksomheden.
Med udgangspunkt i analyseværktøjerne, Ansoff’s vækstmatrix, Porter’s Five Forces og
Marketingmix er der blevet analyseret konkurrencesituationen på markedet. Yderligere er
Marketingmix og Porter’s Five Forces blevet anvendt for at kunne se på Modstrøms differentiering.
Dernæst er der i projektet diskurteret, hvordan Modstrøm skal vinde markedsandel.
Resultaterne af bachelorprojektet viser at Modstrøm skal være opmærksom på nogle punkter, i
forhold til konkurrencesituationen, netop for at kunne vinde markedsandel. Projektgruppen har
opstillet forskellige hypoteser, for at Modstrøm kan øge deres markedsandel.

UddannelserErhvervsøkonomi, (Bachelor/kandidatuddannelse) Bachelor
SprogDansk
Udgivelsesdato29 maj 2017
Antal sider61
VejledereNiels Nolsøe Grünbaum

Emneord

  • Modstrøm
  • Differentiering
  • Konkurrencesituation
  • Porters five forces
  • marketingsmix
  • ansoffs vækstmatrix